Kennelliiton ylin päättävä elin, yleiskokous kokoontuu 27.11.2022 Espoon Hanasaaressa.

Yleiskokous kokoontuu kolmen vuoden välein valitsemaan valtuuston seuraavalle kolmivuotiskaudelle. Yleiskokous päättää myös Kennelliiton laajakantoisista ja periaatteellisista asioista, kuten Kennelliiton sääntöjen muuttamisesta. Kokous on avoin kaikille Kennelliiton jäsenille.

Vuosille 2020–2022 valittu Kennelliiton valtuusto kokoontuu lauantaina 26. marraskuuta Espoon Hanasaaressa. Sunnuntaina 27. marraskuuta kello 10 alkaa Kennelliiton yleiskokous, jossa valitaan valtuuston edustajat vuosille 2023–2025.

Kennelliiton valtuusto koostuu liiton alueellista organisaatiota edustavien kennelpiirien ja rotujärjestöjen edustajista. Lisäksi niin sanotuilta vapailta listoilta valitaan 12 edustajaa valtuustoon. Kullakin 19 kennelpiirillä on kaksi edustajaa valtuustossa. Jokaisella rotujärjestöllä on yksi edustaja valtuustossa. Tulevalla kaudella valtuustossa on edustettuna 97 rotujärjestöä.

Sääntöjen mukaisesti kennelpiirit ja rotujärjestöt ovat ilmoittaneet kokouksen valmistelijoille Kennelliitossa etukäteen yleiskokouksissaan valitsemansa valtuustoehdokkaat, joten käytännössä yleiskokouksessa voidaan ehdottaa uusia ehdokkaita vain vapaille listoille. Jos ehdokkaita on enemmän kuin 12, valituista äänestetään.

Kennelliiton yleiskokouksen kutsu liitteinen on luettavissa täältä. Kokouksen asialista valmistuu syys-lokakuussa.

Uusi valtuusto kokoontuu heti yleiskokouksen jälkeen

Yleiskokouksen päätyttyä kokouksen valitsema uusi valtuusto pitää ensimmäisen kokouksensa, jossa valitaan valtuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja. Uuden valtuuston kokous on iltapäivällä. Tarkempi aikataulu selviää aamupäivän kuluessa.

Valtuusto päättää muun muassa Kennelliiton toimintaan liittyvistä säännöistä ja niihin tehtävistä muutoksista, Kennelliiton toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta sekä muista Kennelliiton toimintaan liittyvistä merkittävistä asioista.

Kennelliiton valtuusto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, kevät- ja syyskokoukseen. Tulevien kokousten ajankohdat löytyvät täältä.

Valtuusto valitsee Kennelliiton hallituksen. Hallituksen puheenjohtaja valitaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan ja hallituksen yhdeksän jäsentä kolmeksi vuodeksi kerrallaan siten, että erovuorossa on vuosittain kolme jäsentä.

Kautensa päättävän valtuuston kokouksessa lauantaina 26. marraskuuta valitaan hallitukselle puheenjohtaja sekä kolme hallituksen jäsentä erovuoroisten tilalle kaudelle 2023–2025. Erovuorossa ovat hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen sekä hallituksen jäsenistä Esa Kukkonen, Mika Laaksonen ja Risto Ojanperä.