Maaliskuussa 2015 avattuun Kennelliiton terveyskyselyyn on tullut jo lähes 20 000 vastausta. Eniten vastauksia on annettu saksanpaimenkoirista, labradorinnoutajista ja suomenlapinkoirista. Kyselyllä kartoitetaan rotujen yleistä terveydentilaa.

Kyselyn avulla saadaan tietoa myös sellaisista sairauksista, joille ei ole Kennelliiton virallisia tutkimuksia koskevia tutkimusohjeita tai -käytäntöjä. Kyselyn tämän hetkisten vastausten perusteella selviää esimerkiksi, että vastanneista yli puolet, 56 % kokee koiran olleen aina terve ja hyvinvoiva. Vastaavasti vain 6 % vastanneista kokee koiran sairastaneen paljon ja sairauksien vaikuttaneen merkittävästi koiran hyvinvointiin ja elämänlaatuun.

Kennelliitto koostaa kyselyyn tulleista vastauksista rotukohtaisia yhteenvetoja jaettavaksi rotuyhdistyksille. Rotuyhdistykset ja Kennelliitto voivat julkaista rotukohtaisia tietoja, mutta koirakohtaisia vastauksia ja omistajien tietoja ei luovuteta eteenpäin tai julkaista.

Monet rotuyhdistykset ovat pyytäneet terveyskyselyn rotukohtaisia raportteja Kennelliitosta ja ottaneet ne käyttöön. Rotuyhdistysten edustajat voivat kysellä raportteja sähköpostitse: katariina.maki@kennelliitto.fi.

Kysely on edelleen auki Kennelliiton nettisivuilla. Vastaa kyselyyn ja auta keräämään tietoa rotusi terveydentilasta. Kyselyn löydät täältä.

Suomen Kennelliitto ry
Katariina Mäki, jalostusasiantuntija