Kennelliiton vuoden 2016 teemana on nuorisotoiminta. Koiraharrastus on monelle nuorelle enemmän kuin vain koira ja harrastus. Koiraharrastuksen kautta uusien sosiaalisten kontaktien luominen on helppoa. Koiran kanssa toimiminen myös opettaa nuorelle vastuuntuntoa ja toisesta huolehtimista. Parhaimmillaan koiraharrastuksesta muodostuu nuorelle aktiivinen elämäntapa. Teemavuoden aikana Kennelliitto järjestää monipuolista ohjelmaa niin nuorille, kuin heidä

Teemavuoden tunnus on ”Hyvää elämää koiran kanssa – nuoresta lähtien”. Vuoden tavoitteena on tehdä tunnetuksi Kennelliiton nuorisotoimintaa ja lisätään yleistä koiratietoutta nuorten keskuudessa. Kennelliiton lisäksi aktiivista nuorisotoimintaa järjestävät myös kennelpiirit, jotka ovat vahvasti mukana teemavuoden tapahtumien järjestämisessä.

Kennelliitto järjestää vuoden aikana luentosarjan, jonka aiheena on ”Nuorisotyön näkökulmia koiraharrastuksessa”. Luennoilla käydään läpi nuorisotyöhön liittyviä käsitteitä ja annetaan valmiuksia nuorten koiraharrastajien ohjaamiseen. Luentoja järjestetään kuuden eri kennelpiirin alueella, ja se on tarkoitettu kaikille nuorten koiraharrastajien ohjaamisesta kiinnostuneille aikuisille. Luennoitsijana toimii Kennelliiton nuorisokoordinaattori, yhteisöpedagogi Nina Frantsi.

Kuka on Nuori Koirataituri 2016?

Teemavuoden keskiössä on Kennelliiton järjestämä Nuori Koirataituri 2016 -kilpailu, jossa nuoren ja koiran välistä yhteistyötä testataan erilaisten tehtävien avulla. Tehtävissä on osia eri koiraharrastuslajeista.

Osakilpailuja järjestetään viisi eri puolella Suomea. Kilpailu huipentuu joulukuussa Koiramessuilla Messukeskuksessa järjestettävään jännittävään finaaliin, jossa ovat mukana jokaisen osakilpailun parhaat.

Ensimmäinen osakilpailu järjestetään 13.3. Jyväskylässä Showlink Pets -messuilla. Ilmoittautuminen osakilpailuun alkaa 1.2. Toinen osakilpailu järjestetään Eläinystäväni-messuilla 16.4. Helsingissä. Jokainen osakilpailu sisältää samat tehtävät.

Kilpailuun voivat osallistua 12–17-vuotiaat nuoret, joilla on hyvät koiranhallintataidot ja mahdollisesti jo kokemusta eri koiraharrastuslajeista. Kilpailu on jaettu kahteen ikäluokkaan: 12–14-vuotiaat ja 15–17-vuotiaat. Kilpailijan on osakilpailuun osallistuessaan oltava alle 18-vuotias.

Kilpailun tehtävät ja ilmoittautumisohjeet julkaistaan Kennelliiton sivuilla tammikuun aikana.

Tutustu teemavuoden sivuihin ja tapahtumakalenteriin

Miia Lahti
viestintäpäällikkö