Kennelliiton kunniajäsen, emeritustuomari Johannes Anttinen nukkui pois 14.2.2018. Sadan vuoden iän saavuttanut Anttinen harrasti englanninsettereitä kunnioitettavat 80 vuotta ja oli keskeinen vaikuttaja Kanakoirakerho - Hönshundssektionen ry:ssä sekä sen edeltäjissä. Hän oli Kennelliton valtuuston jäsen. Johannes Anttiselle myönnettiin Kennelliiton kultainen ansiomerkki vuonna 1988. Vuonna 2013 hänestä tuli Kennelliiton kunniaj

Johannes Anttinen sai ensimmäisen englanninsetterinsä vuonna 1937 ja sitä kautta hän kiinnostui ja lähti mukaan rotujärjestöjen toimintaan. Aktiivisuus jatkui sotien jälkeen. Hänelle metsästys kanakoirien kanssa oli ensisijalla ja sitten tuli järjestötoiminta.  Yhdistysten jäsenenä hän oli aktiivinen harrastustoiminnan edistäjä ja sovittelija.

Hän oli mukana Pohjoismaiden vanhimmassa rotujärjestössä Finska Kennelklubbens Hönshundssektion – Suomen Kennelklubin Kanakoiraosastossa sekä sen rinnalle vuonna 1935 perustetussa Suomen Kanakoirakerho ry:ssä, jossa hän toimi aktiivisesti eri tehtävissä hallituksen jäsenenä, varapuheenjohtaja ja puheenjohtajana. Hänen puheenjohtajuuskaudellaan vanha ja uusi yhdistys liittyivät vuonna 1983 jälleen yhteen Kanakoirakerho – Hönshundssektionen ry:ksi. Hänen panoksensa näiden kahden englantilaisia kanakoiria harrastavan järjestön yhdistymiseksi oli merkittävä.

Johannes Anttinen oli syvällisesti perehtynyt harrastamaansa rotuun ja oli erittäin kiinnostunut kaikista kanakoiraroduista ja niiden käytöstä. Hän omisti paljon aikaansa englanninsetterin jalostuksen ja terveyden edistämiseksi sekä englantilaisten kanakoirien säilyttämiseksi tyylikkäinä metsästyskoirina. Hän pätevöityi ryhmän 7 ulkomuototuomariksi vuonna 1948 ja kanakoirakokeiden ylituomariksi vuonna 1949.

Hän toimi koetuomareiden koulutuspäivien kokoajana ja luennoitsijana sekä kanakoirarotujen ulkomuototuomareiden kouluttajana ja kollegion jäsenenä. Hän käänsi englantilaisten kanakoirien rotumääritelmiä ja laati näille roduille ensimmäisen kokonaisvaltaisen jalostuksen tavoiteohjelman. Hän kirjoitti lukuisia artikkeleita alan julkaisuihin ja osallistui muun muassa Kanakoirakerho – Hönshundssektionen ry:n 100-vuotisjuhlakirjan toimittamiseen. Hän toimi myös Kennelliiton Voittaja-näyttelyiden näyttelytoimikunnan puheenjohtajana.

Koiramme-lehdelle 1/2018 merkkipäivänsä alla antamassaan haastattelussa Johannes Anttinen kertoi olevansa mielissään siitä, että koirien hyvä käsittely on yleistynyt kanakoirametsästyksessä. Hän oli myös tyytyväinen siihen, että vuosikymmenien kuluessa kanakoiraharrastus on paikallistunut. Hän toivoi metsästyskoiraominaisuuksien määräävän aseman säilyvän kanakoirajalostuksessa, vaikka lintuja onkin vähän. Hän muistutti ulkomuototuomarien olevan paljon vartijoita.

- Johannes Anttisen kokemus suomalaisesta kennelharrastuksesta oli ainutlaatuinen, hän seurasi koiramaailmaa lapsuudesta viimeiseen hetkeen asti.  Hän oli viime vuosina toivottu kunniavieras Kennelliiton valtuuston illallisilla, kuuntelimme sekä hänen muistelujaan että kommenttejaan ja neuvojaan nykytilanteeseen, muistelee Kennelliiton kunniapuheenjohtaja Helena Suni.

- Päällimmäiseksi keskusteluista hänen kanssaan kuitenkin aina jäi huoli koirien hyvinvoinnista, olivatko tekemämme päätökset varmasti koiran kannalta parhaita mahdollisia. Hän muistutti meitä siitä, että tärkeintä on viettää aikaa parhaan ystävän koiran kanssa.

- Helmikuun ensimmäisenä päivänä, kun juhlimme Johannes Anttista, hän sanoi minulle: koiralla ja Kennelliitolla taitaa nyt mennä aika hyvin. Tämä on hyvä perintö meille.