Kennelliiton kunniajäsen ja maailmanlaajuisesti arvostettu kaikkien rotujen ulkomuototuomari Hans Lehtinen menehtyi vaikeaan sairauteen Vantaalla 1.3.2016.  Hän oli kuollessaan 78-vuotias.

Hans Lehtinen syntyi Helsingissä 4.6.1937.  Hän vietti lapsuutensa Helsingin Kaivopuistossa ja kiinnostui koirista hyvin nuorena.  Hän pätevöityi jo 16-vuotiaana mäyräkoirien ulkomuoto-tuomariksi ja muut rodut seurasivat nopeassa tahdissa.  Hans Lehtinen oli ensimmäisiä kaikkien rotujen tuomareitamme.

Koirat liittyivät myös Hans Lehtisen ammattiin, ja hän oli tunnettu erinomaisen taitavana eri rotujen trimmaajana ja hyvänä, joskin vaativana opettajana.

Hans Lehtinen tunnettiin maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen taitavana koirien ulkomuototuomarina, jolla oli ilmiömäinen ”koirasilmä”.  Yli 60 vuotta kestäneen tuomariuransa aikana Hans Lehtinen arvosteli eri puolilla maailmaa, ja hänet kutsuttiin toistuvasti arvostelemaan suuresti arvostettuihin näyttelyihin niin Englantiin, USA:han kuin Australiaankin.  Hans Lehtinen arvosteli Maailman Voittaja 2014 -näyttelyssä valitsemalla Best in Show -voittajan.

Hans Lehtinen oli Suomen Kennelliiton kunniajäsen. Hän oli myös Englannin Kennelklubin jäsen.  Lehtiselle on myönnetty Suomen Kennelliiton ja Dansk Kennel Klubin kultaiset ansiomerkit.  Hänelle on myös myönnetty ensimmäisenä ulkomaalaisena Saksan keskuskenneljärjestön VDH:n paroni von Ginginsin mitali.

Suuri persoona ja ainutlaatuinen ulkomuototuomari on poistunut joukostamme.