Kennelliitto kampanjoi vastuullisesta pennunhankinnasta Tori.fi-verkkopalvelussa vuosina 2020 ja 2021. Molemmilla kerroilla aiheeseen törmäsi lähes miljoona Torin kävijää, ja kampanja johdatti heidät edelleen tärkeän tiedon lähteille Kennelliiton kanavilla. Torin johto päätti myös poistaa koirien ostoilmoitukset palvelustaan.

Kennelliiton yhteistyössä viestintätoimisto Brunnenin kanssa toteuttama pennunostajille suunnattu kampanja voitti tänä vuonna Finnish Comms Awards -kilpailun julkishallinnon, oppilaitosten, järjestöjen ja liittojen valistusviestinnän kilpailusarjan. Palkinnot jaettiin kilpailun gaalassa 26.10.2022.

Koronavuosina moni päätyi hankkimaan koiran. Kevään 2020 Terkkuja pentulaatikosta- ja kevään 2021 Terkkuja koirakodista -kampanjoissa ohjattiin pennunostajia hankkimaan rekisteröity rotukoira Kennelliiton kasvattajalta. Samalla tuotiin esille vastuullista koiranhankintaa ja koirankasvatusta. Kohderyhmälle muokattu materiaali vei Kennelliiton ylläpitämälle ja vastuullisuutta korostavalle Hankikoira.fi-sivustolle. Sen kävijämäärä nousi 40 % vuodesta 2019 vuoteen 2021. Sivulla on nyt noin 5,2 miljoonaa vuosittaista kävijää.

Kampanjan ansiosta Torin johto päätti myös poistaa koirien ostoilmoitukset palvelustaan. Tämän päätöksen ansiosta jätetään vuositasolla useita tuhansia ilmoituksia julkaisematta. Päätöksellä on suuri merkitys, sillä se muun muassa estää narttukoirien hankkimisen pentutehtaaksi ja nopean kaupallisen pentutuotannon.

Höyheneukon suomenpystykorvapennut toivat pentulaatikon arjen lähelle

Vastuullinen kasvattaja voi näyttää avoimesti koko pentujen kasvuvaiheen, ja on pennunostajien tukena, kun pennut muuttavat uusiin koteihinsa. Terkkuja pentulaatikosta -kampanjaan liittyi Höyheneukon -kennelin Heidi Lahtisen blogikirjoituksia Kennelliiton verkkosivuilla ja pentuvideoita YouTubessa.

Keväällä 2021 kampanjoitiin Terkkuja koirakodista -teemalla. Sen lisäksi, että pennunostajia edelleen ohjattiin Kennelliiton Hankikoira.fi-sivustolle, tuotiin esille myös sitä, että vastuullinen koiranomistaja opettelee huolehtimaan koirastaan ja opettaa sille perusasiat.

Kampanjoiden aikana Kennelliiton edustajat toivat useissa medioissa esille vastuullista koiranhankintaa ja koiranomistamista. Erityisesti alueellisissa medioissa näkyi myös ilahduttavan paljon kasvattajia eri puolilta Suomea kertomassa toiminnastaan ja siitä, millainen on hyvä koti pennulle.

Työ vastuullisen pennunhankinnan ja koiranpidon puolesta jatkuu

Työ vastuullisen pennunhankinnan ja vastuullisen koiranpidon puolesta jatkuu edelleen. Verkkomateriaalien lisäksi Kennelliitto julkaisee aiheista erilaisia webinaareja ja podcasteja, ja tietoa saa myös Digitassu.fi-palvelun verkkokursseilta. Kennelliitto ja sen jäsenyhdistykset ovat mukana erilaisissa tapahtumissa kertomassa vastuullisesta koiranhankinnasta ja koiranpidosta.

Kasvattajat ja rotuyhdistykset voivat yhä hyödyntää kampanjan materiaaleja

Terkkuja pentulaatikosta- ja Terkkuja koirakodista -kampanjat ovat yhä ajankohtaista. Kasvattajat ja rotuyhdistykset voivat käyttää Kennelliiton mediapankista löytyvää Terkkuja pentulaatikosta -logoa verkkosivuillaan ja muussa viestinnässään. Instagramissa ja Twitterissä voi käyttää myös #TerkkujaPentulaatikosta- ja #TerkkujaKoirakodista -tunnisteita.

Kennelliiton viestintäpäällikkö
Liisa Suoninen
liisa.suoninen@kennelliitto.fi
puh. 09 320 3897

Lisätietoa kampanjamateriaaleista saa sähköpostiosoitteesta viestinta@kennelliitto.fi.

Finnish Comms Awards -kilpailun järjestivät markkinointia ja viestintää tekevien organisaatioiden verkosto Marketing Finland ja Vastuullinen lahjoittaminen ry.