Kun pohdit koiran hankkimista, kysy aina mieluummin liikaa kuin liian vähän. Ole tarkka rodun valinnassa ja hanki siitä paljon tietoa. Kennelliiton Hyvää elämää koiran kanssa -podcastin ensimmäinen jakso keskittyy koiran hankintaan.

Kennelliiton Hyvää elämää koiran kanssa -podcastin jaksoissa keskustelemme asiantuntijoiden kanssa koirista, niiden omistajista ja elämästä hauvojen kanssa.

Jaksoissa pureudutaan koiran hankkimiseen ja sen kanssa elämiseen. Keskustelemassa aiheesta toimittaja Leena Seppisen kanssa ovat oman alansa kovimmat asiantuntijat. Podcastit on tehty yhteistyössä A-lehtien Generon kanssa.

Ensimmäisessä jaksossa Leena Seppinen keskustelee koirien käyttäytymistutkija Katriina Tiiran kanssa siitä, mistä koiranpentu kannattaa hankkia, ja miten koiran rotu kannattaa valita.

Haluatko ison vai pienen koiran?

Koiran koko määrittelee elämää aika paljon. Iso koira syö selvästi enemmän kuin pieni, ja vie asunnosta myös tilaa enemmän.

- Jos haluaa ison koiran, niin pitää ehkä miettiä, että tarvitseeko myös isomman auton, kuvailee koiraasiantuntija Katriina Tiira Kennelliiton podcastissa.

Kiinnitä huomiota myös esimerkiksi koiran turkkiin. Jos haluat pitkäkarvaisen koiran, mieti ensin jaksatko huoltaa sen turkkia.

Koirasta voi saada myös hyvän lenkkikaverin tai harrastuskaverin. Kaikki koirat tarvitsevat ulkoilua, mutta toiset rodut vaativat sitä enemmän.

Kysy kasvattajalta

Kun olet päättänyt rodun, soita kasvattajalle. Kysele, millainen koirarotu on. Kirjoista ja netistä saa paljon tietoa, mutta kasvattaja usein tuntee rodun hyvät ja huonot puolet.

- Käy katsomassa pentuja niin usein kuin voit. Pyydä, että saat tutustua myös pentujen emoon, toteaa Tiira.

Kasvattaja usein tietää millaisia yksilöitä pentueessa on. Jos pentu on pentulaatikosta asti ollut todella aktiivinen, se on luultavimmin aktiivinen myös kotioloissa.

Kuuntele lisää koiranpennun hankinnasta Kennelliiton podcastin ensimmäisestä jaksosta. Studiossa asiantuntijana Katriina Tiira ja juontajana Leena Seppinen.

Kennelliitto podcast jakso 1: Mistä hankin koiranpennun?

Lily Talks -erikoisjakso: Koira tuli taloon – miten pentu muuttaa elämää?

Kaikki jaksot löydät myös iTunesista ja Spotify'sta, joten voit kuunnella niitä haluamallasi tavalla, kun sinulle parhaiten sopii.

Hyviä kuunteluhetkiä!