Suomen Kennelliiton alaisessa koiraharrastustoiminnassa oli vuonna 2023 yli 393 000 suoritusta, kun niitä oli vuonna 2022 yli 373 000. Koe- ja kilpailusuosituksia oli yli 201 000 ja näyttelykäyntejä lähes 192 000.

Suuren osan Kennelliiton alaisesta harrastustoiminnasta järjestävät Kennelliiton jäsenyhdistykset, joita on yli 2000. Tapahtumien järjestämisessä on mukana kymmeniä tuhansia vapaaehtoisia - tuomareita, toimitsijoita, ja muita vapaaehtoisia tapahtumien rakentajia.

Harrastustoiminnan mahdollistamisessa tärkeää on myös yhteistyö paikallisten toimijoiden, kuten kuntien ja eri tilojen hallinnoijien sekä maanomistajien kanssa. Koiraharrastus tarvitsee tuekseen toimivia harrastuskenttiä, halleja ja maastoja.

- Suuret kiitokset kaikille toimijoille ja yhteistyökumppaneille, joiden ansiosta koiraharrastajille voidaan tarjota monipuolista toimintaa ympäri Suomen. Monet koirarodut tarvitsevat rodunomaista toimintaa, ja kaikille koirille on tarpeen tarjota aktiviteetteja matalan kynnyksen harrastuslajien kautta, painottaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Esa Kukkonen.

Kennelliiton toimintatilastot vuosilta 2000-2023

Kokeiden ja kilpailujen suosio ylitti reippaasti koiranäyttelyiden suosion

Kokeet ja kilpailut nousivat suosituimmaksi koiraharrastusmuodoksi ohi koiranäyttelyiden. Koekäyntejä oli 201 411 (177 077 vuonna 2022), eli 14 % edellisvuotta enemmän. Kokeita ja kilpailuja järjestettiin 23 573, edellisvuonna 21 705. Näin suuria harrastusmääriä ei koskaan aikaisempina vuosina ole nähty.

Näyttelykäyntejä oli 191 666 (196 379). Koiranäyttelyitä järjestettiin kaikkiaan 317, kun niitä edellisvuonna oli 303. Kesäkaudella näyttelyissä kävijöille oli tarjolla useita koiranäyttelyitä eri puolilla Suomea jokaisena viikonloppuna. Vuoden lopussa yhteensä lähes 14 900 koiraa Helsingin Messukeskukseen keräsivät Helsinki Winner 2023- ja Voittaja 2023 -näyttelyt sekä niiden yhteydessä järjestetyt kaksi pentunäyttelyä.

Matalan kynnyksen harrastusten suosio kasvoi

Kennelliiton alaisuudessa voi harrastaa n 70 eri koe- ja kilpailulajia. Ylivoimaisesti suosituin koiraharrastusmuoto vuonna 2023 oli edelleen agility, jossa kirjattiin yhteensä 139 812 suoritusta (118 599 vuonna 2022). Agilityharrastus kasvaa edelleen voimakkaasti.

Niin sanotut matalan kynnyksen harrastuslajit, joita voi harrastaa monenlaisten koirien kanssa, ovat ilahduttavasti kasvattaneet suosiotaan. Kolmanneksi suosituin harrastuslaji oli 16 612 suorituksellaan tasaisesti suosiotaan kasvattava, tottelevaisuutta ja koiratanssia yhdistävä rally-toko (13 821). Uutena lajina vuonna 2020 Kennelliiton toiminnan piiriin tullut nosework keräsi viime vuonna 3 939 suoritusta (2 988).

Suosituimmat harrastuskoemuodot vuosilta 2010-2023

Metsästyskoemuotojen suoritusmäärät kasvoivat vuodesta 2022 ajavien koirien kokeissa, kanakoirien erikoiskokeessa, linnunhaukkukokeet, metsästyskoirien jäljestämiskokeissa, vahingoittuneen hirvieläimen jäljestämiskokeessa sekä noutajien ja spanielien kokeissa.

Suosituimmat metsästyskoemuodot vuosilta 2010-2023

Katso Kennelliiton koetilastosta, mitä lajeja koirien kanssa harrastettiin vuonna 2023:

Esa Kukkonen
Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja