Kennelliitto on avannut uudet nettisivut koiran hankintaa harkitseville ja koiran jo omistaville. Uusi hankikoira.fi-sivusto sisältää noin 200 rotuesittelyä ja tiedot Kennelliiton pentulistalla olevista eri rotujen vapaista pennuista. Hankikoira.fissä on myös koira-aiheiset testit ja ammattilaisten kirjoittamia artikkeleja. Uusi nettisivusto on Kennelliiton vaihtoehto netin epäeettisille kauppapaikoille.

Kennelliitto haluaa kutsua hankikoira.fi-sivustolle etenkin koiran hankintaa vasta harkitsevia. Sivusto auttaa tärkeissä koiranhankintaan liittyvissä asioissa, kuten mikä rotu valitaan ja mistä koira ostetaan.

– Jokaisen koiranostajan tulisi käyttää aikaa etenkin näihin kahteen kysymykseen. On tärkeää, että rotuvalinta menee oikein ja koira ostetaan vastuulliselta kasvattajalta, sanoo Kennelliiton viestintäpäällikkö Miia Lahti.

Rotuvalinnassa auttaa hankikoira.fin rotutesti, jossa on mukana noin 200 rotua Suomessa olevasta yli 300 rodusta. Rotutesti laskee vastaajan pisteet yhteen ja ehdottaa lopuksi 10 vastausten perusteella sopivinta rotua. Rotujen nimiä klikkaamalla pääsee kätevästi tutustumaan rotujen esittelysivuihin.

Jokaisen rodun esittelysivulla näytetään Kennelliiton pentulistalle ilmoitettujen pentujen määrä. Sitä kautta ostaja pääsee tutustumaan rodun kasvattajiin ja myynnissä oleviin pentuihin. Jos rodun pentuja ei tällä hetkellä ole Kennelliiton pentulistalla, kävijä ohjataan eteenpäin rotuyhdistyksen nettisivuille ja pentuvälitykseen.

– Haluamme kuljettaa koiranhankintaa harkitseva luotettavista käsistä toisiin, jotta houkutusta pentutehtailijoiden palstoille ei tulisi, Lahti kertoo.

Hankikoira.fi sisältää myös yli 80 ammattilaisten kirjoittamaa artikkelia esimerkiksi koiran hankkimisesta, omistamisesta, käyttäytymisestä ja hoitamisesta. Tietoa löytyy niin vasta-alkajille kuin koiran pitkään omistaneillekin.

Artikkeleiden perusteella on laadittu sivuston toinen testi, Koiranomistajan testi. Siinä esitetään 30 koira-aiheista kysymystä, joista vähintään 27 pitää vastata oikein, jotta testin pääsee onnistuneesti läpi. Suoritetusta testistä voi tilata kurssitodistuksen sähköpostiin.

Hankikoira.fi on siis koiranhankinnan ja omistamisen kattava ja selkokielinen tietosivusto, joka ohjaa käyttäjät koiranhankinnan oikeille ja vastuullisille poluille.

Koiranhankinnan vaiheet:

1. Oletko valmis koiranomistajaksi? Mieti ensin huolellisesti sopiiko koira nykyiseen elämäntilanteeseesi ja onko sinulla resursseja koiranpitoon. Oletko valmis pitämään huolta koirasta jopa seuraavat 15 vuotta?
  2. Mikä rotu? Mieti tarkasti, mitä toivot koiralta ja panosta oikean rodun valintaan. Minkälainen koiran tulisi olla käyttötarkoitukseltaan, kooltaan, turkiltaan, koulutettavuudeltaan, seurallisuudeltaan tai vaikkapa energisyydeltään? Aloita tekemällä hankikoira.fin rotutesti ja lukemalla rotujen esittelyjä. Tutustu sitten rotuihin kasvattajien ja muiden harrastajien luona. Älä ota koiraa pelkän ulkonäön perusteella.
  3. Mistä pentu? Kun olet löytänyt sinulle sopivan rodun, voit alkaa etsiä pentuja. Katso hankikoira.fistä ja rotuyhdistysten nettisivuilta rodun vapaana olevat pennut. Näistä löydät vastuullisten kasvattajien kasvattamia koiranpentuja. Älä ota koiraa säälistä äläkä tue pentutehtailua!
  4. Kuka kasvattaja? Tutustu kasvattajaan ja kasvattajan omiin koiriin ennen pennunhankintaa. Varmista, että koirat saavat elää koiramaista elämää ja tulevan pennun emä voi hyvin.
  5. Milloin saat koiran? Varaudu siihen, että saatat joutua odottamaan koiranpentua. Suomessa pentu luovutetaan uuteen kotiin aikaisintaan 7-8 viikon ikäisenä. Malta mielesi, teillä on useita yhteisiä vuosia edessä.
  6. Miten valmistaudut? Valmistaudu pennun kotiutumiseen hankkimalla valmiiksi muutamia tarpeellisia tarvikkeita, joita ovat esimerkiksi panta, hihna, ruoka- ja juomakupit, makuualusta, leluja ja kynsisakset.

Lue lisää koiran hankkimisesta osoitteesta www.hankikoira.fi.

Lisätietoja:

Suomen Kennelliitto ry