Koronapandemiatilanne vaikuttaa myös Kennelliiton kaverikoira- ja lukukoiratoimintaan. Kennelliiton hallitus päätti kokouksessaan 31.8., että kaveri- ja lukukoiratoiminta keskeytetään kaikilta osin  1.9. alkaen loppuvuodeksi. Etälukukoiratoimintaa voidaan jatkaa keväällä 2020 annetun ohjeistuksen mukaisesti.

- Kaveri- ja lukukoiratoiminnassa tavoitetaan vuosittain toistasataa tuhatta ihmistä. Joukossa on myös riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä. Siksi on parasta, että keskeytämme toiminnan, kunnes koronatilanne paranee, sanoo Kennelliiton kaverikoiratyöryhmän puheenjohtaja Vesa Lehtonen.

Loka-marraskuun vaihteen kaverikoiraseminaari, lokakuun lukukoiraseminaari, marraskuun kaverikoiravastaavien koulutus, kaikki syksyn kaverikoira- ja lukukoirakurssit, kaverikoirien palkitsemiset sekä kaveri- ja lukukoiravierailut on peruttu.

Kennelliitto noudattaa Suomen hallituksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, sosiaali- ja terveysministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön sekä aluehallintovirastojen linjauksia toiminnassaan.

Kaveri- ja lukukoiratyöryhmän puheenjohtaja
Vesa Lehtonen