Joskus kasvattaja kohtaa tilanteen, jossa juuri syntyneen pentueen emä menehtyy tai on muuten kykenemätön hoitamaan pentujaan. Tällöin on mahdollista etsiä pennuille sijaisemä. Koska sijaisemän käyttöön liittyy paljon kysymyksiä, on Kennelliiton kasvattajatoimikunta laatinut kasvattajille listauksen sijaisemän käytössä huomioitavista asioista.

- Kasvuympäristön ja emon merkitys pennun fysiologiselle ja psyykkiselle kehitykselle on suuri. Sijaisemän avulla pennut saavat mahdollisuuden normaaliin koiraeläimen kehitykseen, sanoo kasvattajatoimikunnan ja ohjeistusta valmistelleen työryhmän puheenjohtaja Tuula Laitinen.

Hän painottaa, että ennen kuin pennut jätetään sijaisemälle, tulee varmistaa, että tämä hyväksyy pennut.

Jokainen tilanne, jossa käytetään sijaisemää, on yksilöllinen. Kennelliitto suosittelee, että pentueen emän ja sijaisemän omistaja sopivat mahdollisuuksien mukaan kirjallisesti sijaisemän käytöstä jo ennen kuin pennut viedään sijaisemälle.

Suosituksen mukaan kannattaa sopia siitä, milloin pennut viedään sijaisemälle ja milloin ne noudetaan sieltä, miten pennut kuljetetaan ja millaisia kuluja siitä aiheutuu sekä miten pentuja hoidetaan ja millaisen korvauksen sijaisemän omistaja tästä saa. Lisäksi on tarpeen sopia vastuukysymyksistä.

- Kirjallinen sopimus kannattaa tehdä sillioinkin, kun sijaisemän omistaja on tuttu henkilö, sillä se helpottaa monia käytännön asioita ja epäselviä tilanteita, muistuttaa Laitinen.

Ohjeistuksen laatineessa työryhmässä ovat olleet mukana Anne Woivalin, Anne Salonen, Vesa Lehtonen ja Johanna Kuru.

Kennelliiton kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja
Vesa Lehtonen