Suomalaiset ulkomuototuomarit ovat maailmalla erittäin arvostettuja. Erinomainen osoitus tästä saatiin eilen, kun maailmalla hyvin tunnettu ja arvostettu ulkomuototuomarimme Kari Järvinen palkittiin Englannissa Pawscars 2018 -hyväntekeväisyysgaalassa All Breed Judge of the Year -tunnustuksella. Lämpöiset onnittelut!

Kari Järvinen sai ensimmäisen koiransa vuonna 1957. Hän aloitti kasvatustyön beagleilla ja kasvatti edesmenneen vaimonsa kanssa menestyksekkäästi skotlanninterriereitä ja valkoisia länsiylämaanterriereitä. Hänen ”oma rotunsa” on kuitenkin bokseri, joita hän esitti menestyksekkäästi näyttelykehissä.

Kari Järvinen aloitti ulkomuototuomarin uransa vuonna 1972. Hänestä tuli kaikkien rotujen ulkomuototuomari vuonna 1991. Hänet on totuttu näkemään merkittävissä koiranäyttelyissä ympäri maailmaa. Hän on arvostellut koiria noin 80 eri maassa.

Hän on myös toiminut pitkään Suomen Kennelliiton luottamustehtävissä ja kansainvälisissä luottamustehtävissä. Valtuuston jäsen hän on ollut jo 1970-luvulta alkaen. Hän on toiminut pitkään Kennelliiton hallituksessa ja on tällä hetkellä valtuuston varapuheenjohtaja.

Kari Järvinen on ollut toiminut Kennelliiton kansainvälisten näyttelyiden näyttelytoimikunnan puheenjohtajana useiden vuosikymmenien ajan. Hänen aikanaan Suomessa on järjestetty Maailman Voittaja -näyttelyt vuosina 1998 ja 2014.

Maailmalla Kari Järvinen edustaa Suomen Kennelliittoa myös FCI:n hallituksessa, jossa hän on ollut mukana aina vuodesta 1995 alkaen. Hän on myös toiminut pitkään Pohjoismaisen Kennelunioni PKU:n hallituksessa.

Kari Järvinen on ollut Englannin Kennel Club’in jäsen vuodesta 1999. Suomen Kennelliiton kunniajäseneksi hänet kutsuttiin vuonna 2010.

- Tulos kertoo osaltaan Suomen arvostuksesta Britanniassa ja maailmalla yleisesti. Palkinto oli siis myös palkinto Suomelle sekä mentoreilleni Hans Lehtiselle ja Rainer Vuoriselle. Ilman heitä tämä ei olisi ollut mahdollista. He ovat raivanneet tietä, kiittää Kari. Hän kiittää kaikkia suomalaisia äänestäjiä tuesta.

Hans Lehtinen, Rainer Vuorinen ja Kari Järvinen ovat suomalaisen ulkomuototuomarityön suurlähettiläitä, sanoo Pawscars-gaalassa mukana palkinnosta iloitsemassa ollut Suomen ja suomalaisen koiraharrastuksen ystävä Angela Cavill.

Kari Järvinen on ollut toiminut Kennelliiton kansainvälisten näyttelyiden näyttelytoimikunnan puheenjohtajana useiden vuosikymmenien ajan. Kuva Kari Järvisestä on otettu Maailman Voittaja -näyttelyn aikaan 2014.

Uutista muokattu 9.3. klo 12.30. Lisätty Kari Järvisen ja Angela Cavillin kommentit uutisen loppuun. 14.3. klo 8.30 korjattu kasvattajataustaa: Järvinen kasvatti skotlanninterrierejä ja valkoisia länsiylämaanterrierejä yhdessä vaimonsa kanssa.