FCI on tiedottanut 25.7.2022, että 1.8.2022 alkaen käyttöön tulevat uudet kansainväliset juniorimuotovalio- ja veteraanimuotovaliotittelit: C.I.B.-J ja C.I.B.-V.

Kyseiset tittelit koskevat ainoastaan FCI:n hyväksymiä rotuja.

Kansainvälinen juniorimuotovaliotitteli
Jotta koira voi saada kansainvälisen juniorimuotovaliotittelin C.I.B.-J (Champion International de Beauté Jeune, International Junior Certificate), sen tulee saada

• junioriluokan luokkavoitto laatuarvostelulla ”erinomainen” (ERI1)
    • kolmesta kansainvälisestä näyttelystä
    • kolmesta eri maasta
    • kolmelta eri tuomarilta.

Kansainvälinen veteraanimuotovaliotitteli
Jotta koira voi saada kansainvälisen veteraanimuotovaliotittelin C.I.B.-V (Champion International de Beauté Vétéran, International Veteran Certificate), sen tulee saada

• veteraaniluokan luokkavoitto laatuarvostelulla ”erinomainen” (ERI1)
    • kolmesta kansainvälisestä näyttelystä
    • kolmesta eri maasta
    • kolmelta eri tuomarilta.

Tittelin anominen

Näytteilleasettaja lähettää Kennelliittoon FCI:n virallisen anomuslomakkeen täytettynä ja liittää mukaan palkintokortit. Palkintokorteissa tulee näkyä, että koira on voittanut luokkansa laatuarvostelulla ”erinomainen”.

FCI:n kansainvälinen juniori- ja veteraanimuotovalioanomuslomake löytyy täältä.

Mallikuva kansainvälisestä juniorisertifikaattikorista, joka on väriltään keltavalkoinen ja siinä on keltainen Kennelliiton logo.
Mallikuva kansainvälisestä veteraanisertifikaattikortista, joka on väriltään vihreävalkoinen ja siinä on vihreä Kennelliiton logo.

Usein kysytyt kysymykset

Jos rodulla ei ole vielä CACIB-oikeutta, mutta on muutoin FCI:n hyväksymä, voiko se saavuttaa kansainvälisen juniori- tai veteraanimuotovalion arvon?
Ei voi, rodulla tulee olla oikeus kilpailla CACIBista, jotta se voisi saavuttaa kansainvälisen juniori- tai veteraanimuotovalion arvon.

Voiko ennen 1.8.2022 saatuja näyttelytuloksia käyttää kansainvälisen juniori- tai veteraanimuotovalion arvon anomiseen?
Ei voi, FCI:n säännössä sanotaan, että 3 x luokkavoitto (juniori- tai veteraaniluokassa) laatuarvosanalla erinomainen tulee olla saavutettu 1.8.2022 jälkeen.

Miksi kansainvälisen juniori- tai veteraanimuotovalion arvoon riittää tulokseksi 3 x luokkavoitto (juniori- tai veteraaniluokassa) laatuarvosanalla erinomainen, eikä vaadita sertifikaatinarvoista (SA) lisäksi?
Kansainvälisen juniori- tai veteraanimuotovalion arvoon tarvitaan 3 x luokkavoitto (juniori- tai veteraaniluokassa) laatuarvosanalla erinomainen kolmesta eri FCI-maasta. Kaikissa FCI-maissa ei ole käytössä sertifikaatinarvoista (SA), joten sitä ei voida vaatia. FCI hallinnoi kansainvälisiä valionarvoja ja päättää minkälaisilla tuloksilla niitä myönnetään.

nayttelysihteeri@kennelliitto.fi

Tiedotetta muokattu 27.7.2022. Lisätty kuvat käyttöön tulevista kansainvälisistä juniori- ja veteraanipalkintokorteista sekä Usein kysytyt kysymykset -kappale.