Kennelliiton hallitus päätti kokouksessaan torstaina 16.9.2021 junior handlerien viimeisen SM-osakilpailun järjestämisestä poikkeusjärjestelyin joulukuussa.

Junior handler -Suomenmestaruusosakilpailu Koiramessuilla

Lauantaina 18. joulukuuta järjestetään vuoden viimeinen junior handlerien Suomenmestaruusosakilpailu. Kilpailu on avoin kaikille 10–17 -vuotiaille nuorille. Kilpailussa arvostellaan nuorten koiranesittäjien taitoja esittää koiransa mahdollisimman rodunomaisesti ja kykyä tuoda esille koiriensa parhaat puolet.

Syksyn tautitilanne on aiheuttanut muutaman suuren näyttelyn siirtämisen keväälle 2022, ja tästä syystä suunnitelluista Suomenmestaruusosakilpailuista osa jää pitämättä. Kennelliiton hallitus on kokouksessaan 16.9.2021 päättänyt, että Helsinki NORD -näyttelyssä käytävä vuoden viimeinen osakilpailu järjestetään poikkeusjärjestelyin ja kilpailussa jaetaan kaikki jäljelle jääneet finaalipaikat.

Tämä SM-osakilpailu käydään ikäsarjattomana. Kilpailussa sijoitetaan suoraan viisi kilpailijaa, joista neljä ensimmäistä saavat finaalipaikan sunnuntain Suomenmestaruus -finaaliin ja viides on varasija.

Sunnuntain finaaliin osallistuvan kilpailijan tulee olla Suomen kansalainen ja Suomen Kennelliiton jäsen. Mikäli joku neljästä finaalipaikan lunastaneesta ei täytä näitä kriteerejä tai ei muuten voi ottaa finaalipaikkaa vastaan, nousee varasijalle sijoittunut kilpailija finaaliin.

Kilpailun tuomarina toimii Audur Sigurgeirsdottir, Islanti.

Ilmoittaudu kilpailuun tästä.

Junior handler -Suomenmestaruusfinaali

Sunnuntaina 19. joulukuuta käydään junior handlerien Suomenmestaruusfinaali. Finaaliin osallistuvat kaikkien osakilpailujen voittajat ja se on kutsukilpailu. Loppukilpailuun osallistuvan kilpailijan tulee olla Suomen kansalainen ja Suomen Kennelliiton jäsen. Kilpailussa ei ole ikäryhmiä, vaan kilpailu tapahtuu yhdessä ikäryhmässä.

Suomenmestaruusfinaali käydään kokonaisuudessaan Messukeskuksen Areenalla hallissa 1.

Kilpailun tuomarina toimii Alice Varchi, Italia.

Junior handler -tuomareiden koulutus

Uudistetut junior handler säännöt astuvat voimaan 1.1.2022 alkaen. Sääntöjä on yhdenmukaistettu vastaamaan muita Kennelliiton lajisääntöjä. Sääntöjen suurin muutos koskee lajin tuomarointia. Vuoden 2022 alusta alkaen (ylimenokausi 2022-2023) Suomalaisen tuomarin tulee olla Kennelliiton hyväksymä junior handler -tuomari tai ulkomuototuomari. Tällä muutoksella on haluttu saada kaikki lajia arvostelevat tuomarit Kennelliiton koulutuksen piiriin ja näin saada yhtenäistettyä arvostelukäytäntöjä, sekä tuettua lajia arvostelevia tuomareita.

Kennelliiton nuoret järjestävät kaksi junior handler tuomarikoulutusta syksyn 2021 aikana, päivämäärät ovat 23.10. ja 20.11. Molemmat koulutukset käydään etäyhteyksin Teamsin välityksellä. Koulutus on yksipäiväinen, joten päivämääristä voi valita itselleen sopivimman, molempiin ei tarvitse osallistua.

Koulutus on tarkoitettu 20 vuotta täyttäneille Kennelliiton jäsenille, jotka haluavat arvostella junior handler -kilpailuja. Junior handler -tuomarin tulee tuntea junior handler -laji, koiranäyttelytoiminta sekä useiden eri rotujen esittämistavat. Koulutuksen käynyt tuomari saa nimensä Kennelliiton junior handler -tuomarilistalle.

Koko päivän kestävän koulutuksen aikana käydään läpi niin teoriaa kuin käytäntöä muun muassa junior handler -säännöistä ja -ohjeista, nuorten ohjaamisesta ja palautteen antamisesta. Paneudumme tarkemmin myös tuomarietiikkaan, junior handler -kilpailuiden arvostelemiseen ja arvostelujen kirjoittamiseen. Koulutukseen kuuluu myös loppukoe, joka tulee suoritta hyväksytysti. Koe koostuu kahdesta eri osioista, monivalintakysymyksistä ja harjoitusarvosteluista.

Kouluttajina toimivat Hilde-Marie Fredriksson, Saana Jansson ja Tytti Lintenhofer, sekä Nuorisotoimikunnan puheenjohtaja ja ulkomuotuotuomari ja Vesa Lehtonen.

Kumpaankin koulutukseen mahtuu 30 osallistujaa, koulutus on maksuton.

23.10. koulutuksen ilmoittautuminen on nyt auki ja ilmoittautumisaikaa on 11.10. saakka.

Marraskuun koulutuksen ilmoittautuminen avataan lokakuussa. Ilmoittautumislinkit löytyvät osoitteesta https://www.kennelliitto.fi/koiraharrastukset/nuorten-tapahtumakalenteri.

PÄIVITYS 21.9.2021 kello 15:26:
Ensimmäinen junior handlerien tuomarikoulutus 23.10. täyttyi ennätysajassa. Seuraava koulutuspäivä on jo 20.11. ja sen ilmoittautuminen avataan lokakuun alkupuolella. Seuraa Kennelliiton verkkosivuja sekä sosiaalista mediaa niin saat tiedon, kun ilmoittautuminen aukeaa.

Lisätiedot:

Laura Lehdistö