Kansainvälisen kennelunioni FCI:n Euroopan osasto kokoontui 25. huhtikuuta Pariisissa, jossa järjestettiin tätä ennen Euroopan Voittaja -näyttely. Kokouksissa päätettiin muun muassa useista henkilövalinnoista ja tulevista Euroopan Voittaja -näyttelyiden ajankohdista.

Koska Euroopan osasto ei ole päässyt kokoontumaan koronavuosien aikana, järjestettiin Pariisissa peräti kolme eri kokousta. Niissä valittiin osastolle puheenjohtaja sekä kaksi jäsentä kaudelle 2020–2024 ja kaksi jäsentä kaudelle 2022–2026.

Tanskan Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Jörgen Hindse jatkaa osaston puheenjohtajana kaudella 2022–2026. Uusina jäseninä Euroopan osaston hallitukseen valittiin Sveitsin Kennelliiton edustaja Laurent Pichard ja Islannin Kennelliiton edustaja Herdis Hallmarsdottir. Jäsenyyttään osaston hallituksessa jatkavat Kreikan Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Ioanna Galanos ja Irlannin Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Sean Delmar.

Euroopan Voittaja -näyttely järjestetään Ruotsissa vuonna 2026

Euroopan Voittaja -näyttelyt järjestetään vuonna 2024 Sloveniassa, vuonna 2025 Tshekissä ja vuonna 2026 Tukholmassa. Euroopan osaston kokouksessa valittiin Unkari niiden rotujen arvostelupaikaksi, joita ei voi arvostella Tanskan Euroopan Voittaja -näyttelyssä vuonna 2023.

Ukrainan ja Venäjän edustajat mukana kokouksessa

Kokouksessa olivat mukana sekä Ukrainan että Venäjän kennelliittojen edustajat. Ukrainan Kennelliiton puheenjohtaja kertoi maansa synkästä tilanteesta. Ukrainan Kennelliitto esittää FCI:lle, että Venäjä suljetaan pois FCI:n toiminnasta. FCI:n Euroopan osasto ei voi päättää tällaisista asioista, vaan asia pitää käsitellä FCI:n seuraavassa yleiskokouksessa kesäkuussa Madridissa.

Rotukoiraharrastuksen tulevaisuus puhutti

Kokouksessa keskusteltiin Oslon käräjäoikeuden päätöksestä, jonka mukaan kahden koirarodun järjestäytynyt kasvatus on maan eläinsuojelulain vastaista. Keskustelua herätti myös Saksassa voimaan tullut uusi lainsäädäntö, jonka mukaan alueelliset viranomaiset voivat asettaa erittäin tiukkoja terveystutkimusvaatimuksia näyttelyihin ja kilpailuihin osallistuville koirille.

Suomen Kennelliitto lobbasi vuoden 2025 Maailman Voittaja -näyttelyn hakemusta

Suomen Kennelliitto lobbasi paikan päällä yhdessä Italian Kennelliiton kanssa maiden Maailman Voittaja -näyttelyn hakemuksia. Suomi hakee Maailman Voittaja -näyttelyä ensisijaisesti vuodelle 2025 ja Italia vuodelle 2026. Suomi on varautunut järjestämään FCI:n yleiskokouksen Maailman Voittaja -näyttelyn yhteydessä vuonna 2025.

Harri Lehkonen ja Dino Muto
Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja ja Italian Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Dino Muto löivät kättä päälle yhteistyölle vuosien 2025 ja 2026 Maailman Voittaja -näyttelyiden hakemusten lobbaamisesta.

Suomen ja Italian yhteisellä osastolla oli mahdollisuus kuvata näyttelyssä menestyneitä koiria. Suomalais-italialainen yhteistyö toimi letkeästi, ja osastomme huomattiin.

Tulevien vuosien Maailman Voittaja -näyttelyistä päätetään FCI:n yleiskokouksessa Madridissa 20.–21. kesäkuuta.