Suomen suurin koiratapahtuma, Koiramessut käynnistyi tänään Messukeskuksessa Helsingissä. Kansainvälisen Helsinki Winner 2017-näyttelyn ohella ohjelmassa oli tänään erityisesti koira-alan ammateista ja koiran hyvinvoinnista kiinnostuneille suunnattu Spesiaaliperjantai.

Kennelliiton pressitilaisuus kiinnosti mediaa

Järjestimme messujen yhteydessä mediatilaisuuden, jonka aiheena oli Euroopan laajuisesti kasvussa oleva laiton koirakauppa, pentutehtailu ja niiden puuttumiskeinot.

Valitettavan ajankohtaisesta teemasta olivat puhumassa Euroopan parlamentin eläinten hyvinvointiryhmän puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen, läänineläinlääkäri Sari Haikka Etelä-Suomen aluehallintovirastosta sekä tulliylitarkastaja Heli Lampela Tullista. Sirpa Pietikäinen peräänkuulutti Euroopan unionin tasoista eläinsuojelulainsäädäntöä, joka kattaisi myös koirien sirutuksen ja rekisteröinnin.

Lampela oikoi usein esiintyvää ihmettelyä siitä, miksi Tulli ei tarkista useammin koirien papereita. Lain mukaan Tullilla on oikeus tarkistaa paperit vain Euroopan unionin ulkorajalla, ei sisäisesti liikuttaessa. Haikka puolestaan painotti, että tuontikoiralla on aina oltava TRACES-terveystodistus. Pentutrokareilla sellaista ei ikinä ole.

- Vastuullinen kasvattaja on kiinnostunut pennun tulevaisuudesta. Trokarit ovat todella ovelia ja haluavat myydä pennun heti, jotta mahdolliset sairaudet eivät ehdi tulla ilmi.

Lisää tietoa tilaisuudesta löytyy tiedotteestamme.

Vuoden virkakoirat palkittiin

Vuoden Virkakoirat palkittiin Koiramessuilla. Palkintonsa kävivät vastaanottamassa Vuoden Rajakoira Ceijo, Vuoden Sotakoira Helmi, Vuoden Vankilakoira Rane, Vuoden Tullikoira Urho ja Vuoden Poliisikoira Routa ohjaajineen. Kaikista virkakoirista näytettiin esittelyvideot, jotka ovat katsottavissa Kennelliiton Youtube-kanavalla.

Karkeakarvainen kääpiömäyräkoira Magik Rainbow Verino Roberto Gold oli Helsinki Winner 2017 -näyttelyn paras koira.. Koiran omistaa Victoria Ivanova Venäjältä. Valinnan teki Luis Pinto Teixera Portugalista. Päivän paras veteraani oli Tarja Salon tiibetinterrieri Fabulous Teddy's Daniel's Wanderer, tuomarina Annukka Paloheimo. Paras kasvattajaryhmä oli Mauri ja Marja Kuivaksen Kahvanahon ajokoirat, tuomarina Arne Foss Norjasta.

Junior handlerien Suomenmestaruusosakilpailun 10-13 -vuotiaiden paras oli Bellarina Nurminen ja 14-17-vuotiaiden paras oli Anni Leinonen, joka oli myös osakilpailun paras. Tuomarina SM-osakilpailussa oli Denis Sabolic Kroatiasta.

Kaikki Helsinki Winner 2017 -näyttelyn tulokset löytyvät täältä.

Koiramessujen viikonlopun ohjelma löytyy täältä.

Spesiaaliperjantaissa oli mukana useita eri koira-alan koulutuksia antavia oppilaitoksia. Kuva: Jukka Pätynen

Vuoden sotakoira Kaukoprtion Uitto eli "Helmi" ohjaajansa sotilasmestari Tero Rissasen kanssa. Kuva: Jukka Pätynen

Junior handlerien Suomenmestaruusosakilpailun paras oli Anni Leinonen. Kuva: Heidi Örling

Helsinki Winner 2017 -näyttelyn paras koira oli karkeakarvainen kääpiömäyräkoira Magik Rainbow Verino Roberto Gold. Koiran omistaa Victoria Ivanova Venäjältä. Kuvassa ovat mukana maajohtaja Anna Linder Agria Eläinvakuutuksesta, Brand Manager Laura Honko Royal Canin Finlandista,Kennelliiton kunniapuheenjohtaja Helena Suni, Best In Show -tuomari Luis PintoTeixera sekä Voittaja-näyttelyiden näyttlytoimikunnan puheenjohtaja Kari Järvinen.Kuva: Heidi Örling