Vuoden alussa Kennelliiton hallituksen puheenjohtajana aloittanut Harri Lehkonen on monipuolinen koiramaailman osaaja. Hän on ollut mukana Kennelliiton hallituksessa ja kansainvälisen koiranjalostusliiton FCI:n toimikunnissa. Hän on myös kokenut kasvattaja ja kaikkien rotujen ulkomuototuomari. Lehkonen johtaa helmikuun alussa ensimmäisen hallituksen kokouksen, jossa käsitellään toimikuntien valmistelemia asioita.

Lehkosen mielestä lähtökohdat alkaneelle puheenjohtajakaudelle ovat hyvät. Suomi on monessa suhteessa edelläkävijä kennelasioissa.

– Suomalaisilla on pitkät perinteet koiran kanssa toimimiseen. Suomessa harrastetaan asukasmäärään nähden eniten sekä näyttelyitä että kokeita. Kasvattajamme ottavat terveysnäkökohdat vakavasti huomioon kasvatustyössään. On myös hienoa, että verrattuna moniin muihin maihin, meillä on paljon nuoria ihmisiä eri toiminnoissa mukana, Lehkonen kertoo.

Lehkonen kokee, että hänen puheenjohtajakaudellaan vastassa on myös haasteita, joihin Kennelliiton kuuluu kiinnittää erityistä huomiota.

– Mikäli tieto niiden koirien määrästä Suomessa, mitkä eivät ole Kennelliiton rekisteröimiä, pitää paikkansa, niin olemme ison ongelman edessä. Tämä tarkoittaisi, että meillä kasvatetaan koiria, jotka eivät ole Kennelliittoon missään yhteydessä. Salakuljetus ja rescue-koirat eivät selitä yksinään tätä kehitystä. Paperikoiran arvostus ei ole enää sitä, mitä se on perinteisesti Suomessa ollut, Lehkonen toteaa viitaten Tilastokeskuksen vuoden 2016 lopulla julkaisemaan tutkimukseen Suomen koiramäärän kasvusta yli 150 000 koiralla.

Seuraaville kahdelle puheenjohtajavuodelleen Lehkosella on selvät tavoitteet.

– Haluan Kennelliiton uusien sääntöjen laatimisen onnistumista ja samoin sitä, että saisimme koiran kauppaan liittyvät sopimukset kaikkia tyydyttävään muotoon. Yritämme myös vaikuttaa eläinsuojelulain uudistamiseen niin, että se tyydyttää sekä koiranomistajia että -kasvattajia. Yleisellä tasolla toivon, että saamme luotua positiivisempaa asennetta järjestäytynyttä kenneltoimintaa kohtaan.

Kennelliiton valtuusto valitsi Harri Lehkosen hallituksen puheenjohtajaksi vuosille 2017–2018 syyskokouksessaan 26.11.2016.

Kennelliiton viestintä
viestinta@kennelliitto.fi