Suomen Kennelliitto on perustanut Koirien hyvinvointityöryhmän edistämään koirien hyvinvointia kaikessa koiratoiminnassa. Ryhmään haetaan nyt jäseniä avoimella haulla. Mukaan toivotaan mahdollisimman monipuolista asiantuntemusta yhteiskunnan eri aloilta.

- Kennelliitto on suuri yhdistys, joka pitää sisällään laajan harrastajakunnan. Meillä on suuri vastuu siitä, että koiran hyvinvointi toteutuu kaikessa Kennelliiton alaisessa toiminnassa. Vain näin voimme varmistaa sen, että meillä on oikeutus ylläpitää ja kehittää koiraharrastusta Suomessa, painottaa työryhmän kokoonkutsuja, Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtaja Kirsi Sainio.

Ihmisten asenteet, osaaminen sekä koiran tarpeiden ja ominaisuuksien ymmärtäminen luovat perustan onnistuneelle koiraharrastustoiminnalle. Toimintaa tulee kehittää viimeisimmän tutkitun tiedon perusteella, ja tätä tietoa tulee myös jakaa Kennelliiton jäsenistölle, hän painottaa.

Mallia työryhmään on haettu Ratsastajainliiton tänä keväänä perustamasta Hevosen hyvinvointiryhmästä.Toiminnan kehittämiseksi ja keskustelun herättämiseksi koiran hyvinvointiin liittyvistä kysymyksistä Koirien hyvinvointiryhmään halutaan kutsua mukaan tahoja, jotka tarkastelevat koiraharrastustoimintaa Kennelliiton ulkopuolisesta näkökulmasta.

Koirien hyvinvointityöryhmä on suoraan Kennelliiton hallituksen alaisuudessa toimiva asiantuntijaelin.

Työryhmän tehtävänä on:

• seurata koirien ja muiden seuraeläinten hyvinvointiin liittyvää tutkimusta ja tuoda tämä tieto soveltuvin osin Kennelliitolle,

• ottaa kantaa siihen, miten koirien hyvinvointi on määritelty Kennelliiton toiminnan eri osa-alueilla,

• työskennellä yhteistyössä muiden Kennelliiton toimielinten ja Kennelliiton toimiston kanssa koirien kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi,

• antaa suosituksia ja tehdä ehdotuksia Kennelliiton hallitukselle ja muille toimielimille koirien hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä,

• tehdä ennakoivaa kehitystyötä ja laatia tarvittaessa ehdotuksia koirien hyvinvoinnin parantamiseksi Kennelliiton alaisessa toiminnassa,

• toimia yhteistyössä Kennelliiton viestinnän kanssa koirien hyvinvointiin liittyvässä tiedottamisessa ja viestinnässä,

• osallistua koiratoiminnan edunvalvontaan silloin on kyse koirien hyvinvoinnista ja yhteiskunnallisen lisenssin oikeutuksesta sekä

• tehdä yhteistyötä kansainvälisesti vastaavien koiratoiminnan toimijoiden kanssa.

Työryhmässä on 8–10 jäsentä. Työryhmän jäsenille korvataan työryhmän kokouksiin osallistumisesta aiheutuneet matkakustannukset kulloinkin voimassa olevan Kennelliiton matkustussäännön mukaan.

Haemme avoimella haulla jäseniä työryhmään. Hakijoilta ei edellytetä Kennelliiton jäsenyyttä. Työryhmän kokoonpanosta päättää Kennelliiton hallitus. Hakea voi 15.8.2023 saakka täyttämällä tämän linkin takaa löytyvän lomakkeen. Tavoitteena on, että työryhmän työ käynnistyy syksyllä 2023. Työryhmän jäsenen toimikausi on kolme vuotta, ja jäsenistä kolmasosa vaihtuu vuosittain. Jäsenen toimikausien määrää ei ole rajattu. Työryhmän tehtäväkuva voi täsmentyä ensimmäisen toimikauden jälkeen.

Työryhmän kokoonkutsuja
Kirsi Sainio