Kennelliiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 6.10.2022 päivitetyn DNA-ohjeen.

Ohjeeseen on sisällytetty nykyinen erillinen näytteenotto-ohje, jonka voimassaolo täten lakkaa vuodenvaihteessa. Siihen on myös siirretty Koirarekisteriohjeesta asiaa liittyen polveutumisen varmistuksiin ja DNA-tunnisteisiin.

Suurin asiasisällön muutos on suhtautuminen polveutumisen perusteella terveisiin koiriin, joille ei jatkossa enää vaadita polveutumisen varmistusta. Tieto voidaan kuitenkin kirjata korkeintaan kolme sukupolvea eteenpäin geneettisesti terveen testituloksen saaneista koirista. Tämän jälkeen on koira tai sen jälkeläiset testattava uudestaan, jotta tulos voidaan tallentaa.

Ohje geenitestien hyväksymisestä, näytteenotosta ja tulosten tallentamisesta (DNA-ohje) tulee voimaan 1.1.2023.

Downloadable file
DNA-ohje
Ohjeessa kerrotaan Kennelliittoon tallennettavien geenitestitulosten hyväksymisestä, näytteenotosta sekä ohjeistetaan polveutumisen varmistuksesta ja DNA-tunnisteista. Ohje on voimassa 1.1.2023 alkaen.
DNA-ohje
DNA-direktiv
I instruktionen ger vägledning om acceptansen och provtagning av genetiska testresultat som sparas i Kennelklubbens databas och redogörs för härstamningsundersökning och DNA-profil. Instruktionen gäller fr.o.m. 1.1.2023.