Suomen Kennelliiton järjestämän Maailman Voittaja 2014 -koiranäyttelyn ensi vaiheessa ilmoitettu 12 000 koiraa oli näyttelyn puheenjohtaja Kari Järviselle mieluisa tieto. Jos innostus jatkuu samanlaisena, saamme elokuun 8.–10. päivinä Messukeskukseen Helsinkiin valtavan koiraspektaakkelin. Kari Järvinen haastaakin suomalaiset koiraharrastajat mukaan tekemään näyttelyiden maailmanennätystä.

- Tämä on hyvä alku. Olisi hienoa saada koiria vielä saman verran kuin nyt eli yhteensä reilut 20 000. Nyt tarvitaan jokaisen suomalaisen panosta, koska on mahdollista tehdä tästä näyttelystä maailman suurin ja päästä vaikka Guinnessin ennätystenkirjaan. Tällä hetkellä suurimpana koiranäyttelynä on Iso-Britanniassa järjestettävä Crufts 23 000 koiralla.

- Lähdetään yhdessä tavoittelemaan sitä, että Crufts voitetaan. Viimeistään siinä vaiheessa koko maailma näkee, että Suomi on suuri koiramaa. Ja mikä olisi hienompaa kuin olla FCI:n suurin Maailman Voittaja -koiranäyttelyn järjestäjä, Kari Järvinen pohtii.

Järvinen kannustaa suomalaisia koiraharrastajia olemaan ylpeitä hienosta suomalaisesta koirankasvatuksesta.

- Tuleva näyttely on suuri näyteikkuna ja näytönpaikka koko Suomelle, sillä tänne tulee elokuussa koko maailma. Kun Maailman Voittaja vuonna 1998 pidettiin Suomessa, esillä oli noin 16 000 koiraa ja 60 000 katsojaa. Läsnä oli silloinkin jo puoli maailmaa.

Edellisen koitoksen jälkeen suomalaisten kasvattajien ja heidän kasvattamiensa koirien maine on kiirinyt maailmalle.

- Otetaan kotimaisten rotujenkin suomenpystykorvan, suomenajokoiran, karjalankarhukoiran, suomenlapinkoiran ja lapinporokoiran osallistuminen haasteeksi. Ne voivat osallistua tapahtumaan ilman osallistumismaksua. Sillä on haluttu viestittää, kuinka tärkeitä suomalaiset rodut suomalaisille ovat. Tällaista tilaisuutta niiden esittelemiseksi maailman koiraharrastajille ei pitkään aikaan tule.

www.worlddogshow2014.fi