Euroopan Voittaja -koiranäyttelyn paras koira oli karkeakarvainen kettuterrieri King Arthur Van Foliny Home. Koiran omistavat sen kasvattaneet Rony ja Dieny de Munter-Uiterwijk Belgiasta yhdessä Viktor Malzonin kanssa. Euroopan Voittaja -näyttely järjestettiin Oslossa 4.–6. syyskuuta.

Suomalaiset koirat menestyivät hienosti ryhmäkehissä. Sanna Vartiaisen ja Heidi Kankaan omistama amerikancockerspanieli Very Vigie Huluberlulu sijoittui ryhmän 8 toiseksi parhaaksi koiraksi. Myös mäyräkoiraryhmässä juhlittiin suomalaisittain, kun Stina Selenin omistama ja kasvattama lyhytkarvainen kääpiömäyräkoira Catastrofe’s Red Dragon sijoittui ryhmässä toiseksi.

Muidenkin ryhmäkehien kärkisijoituksilla nähtiin suomalaisia. Ryhmässä 3 Vesa Lehtosen omistama valkoinen länsiylämaanterrieri Gia´che Ci Sei Della Riva D´arno sijoittui kolmanneksi. Ryhmässä 1 puolestaan Maija Kosusen omistama ja Anneli Sutelan kasvattama Welsh Corgi Pembroke Annline’s My Ways Chance sijoittui neljänneksi. Myös ryhmässä 7 Sanna Vartiaisen omistaman pointterin Weimpoint Seasyde No Autographs Pls sijoitus oli neljäs.

Kolmantena näyttelypäivänä Marja Jaakkolan kasvatti walesinspringerspanieli Benton Under Oath sijoittui Päivän paras veteraani -kehässä toiseksi. Myös toisena päivänä nähtiin isossa kehässä suomalaismenestystä, kun Päivän paras kasvattaja -kehässä neljänneksi sijoittuivat Marja-Leena Kurvisen A’dreams-kennelin kääpiöpinserit.

Näiden sijoitusten lisäksi suomalaiset toivat mukanaan Oslosta suuren määrän Euroopan Voittaja -titteleitä. Suomesta Euroopan Voittaja 2015 -näyttelyyn oli ilmoitettu yhteensä 1061 koiraa.

Kennelliitto oli paikalla näyttelyssä ja kuvasi yhteistyössä Royal Caninin kanssa näyttelyssä menestyneitä suomalaiskoiria. Käy katsomassa kuvia tittelin voittaneista ja ryhmäkehissä sijoittuneista koirista Kennelliiton ylläpitämältä Facebook-sivulta.

Kuvat: Harri Lehkonen