Vuoden vaihteen jälkeen 1.1.2023 voimaan astuvan uuden koirarekisteriohjeen mukaan voidaan ulkomaisen uroksen lisäksi myös jalostuslainaan tuodulle ulkomaiselle nartulle myöntää poikkeuslupa PEVISA-ehdoista rotujärjestön aloitteesta. Poikkeuslupa koskee uroksilla kahden pentueen ja nartulla yhden pentueen rekisteröintiä, minkä jälkeen koirien tulee täyttää rodun PEVISA-ehdot. Ulkomaisella jalostuslainaan tuodulla nartulla tarkoitetaan narttua, jonka omistaja/omistajat asuvat ulkomailla ja jonka jalostusoikeus on luovutettu Suomessa asuvalle henkilölle. Jalostuslainaan tuotavan nartun on täytettävä yleiset koirarekisterissä olevat ehdot, mm. nartun tulee olla täyttänyt 18 kk ja sillä on korkeintaan neljä aikaisempaa pentuetta.

Mikäli rodulla on 1.1.2023 voimassa oleva ulkomaisia uroksia koskeva poikkeuslupa, koskee sama poikkeuslupa automaattisesti myös jalostuslainaan tuotuja ulkomaisia narttuja. Mikäli poikkeusluvan ei haluta koskevan myös jalostuslainaan tuotuja ulkomaisia narttuja, tulee rotujärjestön käsitellä tämä rotukohtainen erityisehto hallituksensa kokouksessa ja toimittaa päätöksestä allekirjoitettu pöytäkirjanote 30.11.2022 mennessä osoitteeseen jalostusposti@kennelliitto.fi. Rotukohtaisia erityisehtoja ei tarvitse käsitellä rotujärjestön tai -yhdistyksen yleiskokouksessa.

Ulkomaisella uroksella ja jalostuslainaan tuodulla ulkomaisella nartulla ei voi olla erilaiset poikkeusluvat vaan sama poikkeuslupa koskee ulkomaisia uroksia ja jalostuslainaan tuotuja ulkomaisia narttuja.

Lisätietoja:

jalostusposti@kennelliitto.fi