Kansainvälisen kennelunioni FCI:n Euroopan osasto kokoontui Herningissä Tanskassa 22. toukokuuta. Kokouksessa linjattiin, että englanninbulldoggien, mopsien ja ranskanbulldoggien niin sanottu BOAS-testaus pyritään ottamaan käyttöön kaikissa eurooppalaisissa kennelliitoissa.

Hollannin kennelliitto Raad van Beheer seitsemän muun suuren eurooppalaisen kennelliiton (mukana myös Suomi) kanssa esitti, että kaikissa eurooppalaisissa kennelliitoissa otetaan käyttöön englanninbulldoggien, mopsien ja ranskanbulldoggien jalostussuosituksissa Cambridgen yliopistossa suunniteltu, lyhytkuonoisten koirien hengitysoireyhtymää (BOAS) arvioiva testi.

Suomalaiset ovat olleet edelläkävijöitä lyhytkuonoisten koirien BOAS-testauksen kehittämisessä Pohjoismaissa. Suomessa on ollut käytössä lyhytkuonoisille roduille vastaava, tieteelliseen tutkimukseen perustuva testi, jo vuodesta 2017. Testin kehittäminen alkoi vuonna 2012. Testiin kuuluu rasitusosio, Cambridgen malliin perustuva kliininen BOAS-arviointi, ja koiran sierainten ahtauman arviointi. Suomessa BOAS-testi on käytössä usean eri lyhytkuonoisen rodun jalostusvaatimuksissa.

Tarkempaa tietoa suomalaisesta BOAS-testistä löytyy täältä.

Euroopan Voittaja 2027 -näyttely järjestetään Espanjassa

FCI:n Euroopan osasto päätti kokouksessaan myös vuoden 2027 Euroopan Voittaja -näyttelyn järjestämismaasta. Ehdolla olivat Espanja ja Hollanti, ja päätös kallistui Espanjan puolelle. Näyttely järjestetään Alicantessa.