Monet koirat pelkäävät uudenvuoden ilotulitteita, niiden hajua, kovaa ääntä ja välkkyviä valoja. Kaikkien kannalta onkin tärkeää, että ilotulitteita ammutaan vain sallittuna aikana uudenvuodenyönä kello 18–02.

Koira on hyvä ulkoiluttaa hyvissä ajoin ennen paukkeen alkamista. Pelkäävää koiraa helpottaa omistajan normaali käyttäytyminen. Sisällä koiralle voi keksiä sille mielekästä tekemistä ja ulkoa kuuluvia ääniä peittää vaikkapa television taustahälyllä.

- Mikäli tiedät, että koirasi kärsii voimakkaista pelko-oireista, on asiasta hyvä keskustella etukäteen oman eläinlääkärin kanssa, neuvoo Kennelliiton eläinlääkäri Liisa Lilja-Maula.

- Vaikka koira ei pelkäisikään ilotulitteita, ei sen ole hyvä olla mukana katsomassa niitä. Koirat reagoivat äänen ja valojen lisäksi myös ruudin hajuun, joten on hyvä välttää tilanteita, joissa koira saattaisi säikähtää kaikkien näiden yhdistelmää.

Kiinnitä uudenvuodenaaton lisäksi myös lähipäivinä huomiota koiran ulkoilujen yhteydessä siihen, ettei se pääse karkaamaan. Pelokas koira voi yrittää karkuun myös raollaan olevasta ovesta.

Mikäli koira kuitenkin pääsee karkuun, noudata Etsijäkoiraliiton tapauskohtaisia neuvoja ja jaa katoamisilmoitus mahdollisimman laajasti. Jokaisen kannattaa ottaa talteen koiransa hajua siltä varalta, että etsijäkoiran apua tarvitaan. Tämä on tärkeää etenkin talouksissa, joissa on useampi koira, jolloin leluissa ja koiran tavaroissa on useaa hajua sekaisin.

- Suurin osa uuden vuoden karkureista on koiria, jotka eivät ole aikaisemmin pelänneet ilotulitteita, kertoo Lena Lundell Etsijäkoiraliitosta. Kannattaa tarkistaa kaikkien koirien valjaat, kaulapannat ja hihnat, että ompeleet ovat ehjät, ja säätää varusteet tarpeeksi kireälle, hän neuvoo.

- Monella koiralla pannat ja valjaat ovat normaalissa elämässä niin löysällä, että koira voi pakittaa itsensä vapaaksi.  Herkimpien koirien kanssa suosittelemme ulkoilutusta tuplavarusteissa; päällä sekä panta että valjaat, ja niissä molemmissa yksi remmi tai omat remmit. Karkaamisen ennaltaehkäisy on huomattavasti helpompaa kuin karkurin etsintä ja kiinni houkuttelu.

Suomen Kennelliitto
Eläinlääkäri Liisa Lilja-Maula

Etsijäkoiraliitto
Lena Lundell