Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta hyväksyi rotujärjestön anomuksen dandiedinmontinterrierin IDD (lausunto kalkkeutuneista välilevyistä) - kuvausten aloittamisesta.

Tutkimukset voidaan aloittaa 1.1.2023.

Kondrodystrofisilla roduilla, eli matalaraajaisilla roduilla, pitkälle rapeutuneet välilevyt voivat kalkkeutua. Kalkkeutumistaipumuksella on perinnöllinen tausta ja kalkkeutuneiden välilevyjen määrällä on yhteys sairastumisriskiin. Koirista, joilla ei ole yhtään kalkkeutunutta välilevyä, vain harvat sairastuvat. Kalkkeutuneet välilevyt näkyvät röntgenkuvissa, mikä mahdollistaa sairauden vastustamisen röntgenseulonnan avulla. Tutkimuksissa on todettu, että välilevyt kalkkeutuvat kahteen ikävuoteen mennessä. Osa kalkkeutumista voi myöhemmin kadota ja siksi röntgenkuvauksen suositeltu ikä on 24–42 kuukautta. Sairauden vähentämiseksi tulisi jalostuksessa suosia koiria, joilla on mahdollisimman vähän kalkkeutuneita välilevyjä.

IDD:stä voi saada lausunnon 24 kuukautta täyttänyt koira.

Lisää tietoa selkälausunnoista löytyy täältä.

Lisätiedot:

Jalostustieteellinen toimikunta