Kennelliiton vuoden suurin koulutustapahtuma, Agria KoiraExpo keräsi Vantaalle 1.-2. helmikuuta noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea.

Päivien aikana kuultiin asiaa muun muassa Kennelliiton teemavuoden aiheesta, koirien luonteesta ja käyttäytymisestä, koiran kanssa harrastamisesta, metsästyksestä sekä yhdistystoiminnasta.

KoiraExpo on eräänlainen koiraharrastajien kokoontumisajo, totesi Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen avauspuheenvuorossaan. Paitsi uuden tiedon saaminen, on tapahtumassa tärkeää verkostoituminen. Siksi KoiraExpo tuo vuodesta toiseen yhteen aktiiveja ja uusia koiraharrastajia.

Katriina Tiira
Katriina Tiira kertoi koirien käyttäytymisestä ja persoonallisuudesta

Kasvattaja voi tehdä paljon hyväluonteisten koirien jalostamiseksi

Teemavuoden aiheita avasivat viikonlopun aikana eläinten käyttäytymisen tutkijat Katriina Tiira ja Sanni Somppi sekä koirankouluttajat Salme Mujunen, Jaana Pohjola, Liisa Tikka ja Emmi Hakio. Luennoilla kerrottiin koiran käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä ja käyttäytymistutkimuksesta, sitä, miten tärkeää koiranomistajan on oppia lukemaan koiraansa sekä siitä, miten koiraa voi aktivoida ja miten koirien käyttäytymisongelmiin voidaan pureutua.

Koiran taustojen tunteminen on tärkeää, sillä noin puolet koiran käyttäytymisestä selittää persoonalla, painotti Katriina Tiira. Kasvattaja voi vaikuttaa pentujensa luonteeseen ja käyttäytymiseen valitsemalla jalostukseen tasapainoisia, rodunomaisesti käyttäytyviä koiria ja sosiaalistamalla pennut hyvin jo pentulaatikossa.

- Suomessa on paljon valveutuneita kasvattajia, jotka tekevät hyvää työtä pentujen sosiaalistamiseksi, kehui Tiira.

Pennuille voi opettaa paljon asioita, vain mielikuvitus on rajana. Kannattaa lähteä siitä, mikä on koiran käyttötarkoitus.

Aleksi Lumme
Aleksi Lumme kertoi, miten hänestä tuli metsästäjä.

Valokeilassa metsästysharrastus

Metsästyksestä kiinnostuneille oli koottu oma ohjelmapaketti. Suomenpystykorvaharrastaja, 13-vuotiaana metsästäjätukinnon suorittanut Johanna Pekkanen ja metsästyksestä kirjan kirjoittanut, aikuisiällä metsästysharrastuksen aloittanut Aleksi Lumme kertoivat omat tarinansa.

- Metsästysharrastus tuo erilaiset ihmiset yhteen ja kehittää sosiaalista joustavuutta, summasi Lumme, joka on löytänyt metsästä rauhaa ja uusia voimavaroja kiireisen työelämän vastapainoksi.

Suomen Metsästäjäliiton koulutuspäällikkö Henri Mutanen kertoi, miten metsästysharrastuksen voi aloittaa, ja millaista koulutusta ja tukea on tarjolla harrastuksesta kiinnostuneille.

Yhdistystyöpaja
Yhdistystyöpajoissa ideoitiin yhdessä hyviä toimintamalleja.

Yhdistysaktiiveille yhteisiä ideatyöpajoja

Emilia Osmalan molempina päivinä vetämissä yhdistystoiminnan työpajoissa kävi iloinen porina, kun yhdistysaktiivit miettivät, miten onnistua yhdistystoiminnan kehittämisessä. Miten innostaa eri toimijoita, ja miten saada mukaan uusia ihmisiä?

Työpajassa mukana ollut Carina Kitti Helsingin Seudun kennelpiiristä mietti piirin nuorisotoiminnan näkökulmasta erityisesti sitä, miten toimintaan saadaan mukaan lisää nuoria. Suomen Englanninbulldoggiyhdistyksen Marjo Krishi haki työpajasta uusia ideoita kaikkien jäsenten osaamisen hyödyntämiseksi yhdistyksen toiminnassa.

- Me pidämme monia asioita itsestäänselvyytenä. Emme osaa kertoa, mitä me teemme, ja mitä me voimme tarjota ihmisille, jotta saisimme heidät mukaan toimintaan, pohti Ladies Kennel Clubin Anne Sinisalo.

- Hyvää fiilistä pitää jakaa, jotta saadaan uusia ihmisiä mukaan hommaan. Työtä pitää tehdä säännöllisesti ja konkreettisesti, tiivisti Heikki Mattila Vanhaenglanninlammaskoirat ry:stä.

Tietoa ja työkaluja yhdistyksille tarjottiin myös Maarit Päivikkeen tietosuojaluennolla ja Kirsi Olan yhdistystoiminnan luennolla, joka oli niin suosittu, että kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan.

Kennelliitosta näyttelysihteeri Maarika Wallenius kertoi aina ajankohtaisista erikoisnäyttelyiden järjestämiseen liittyvistä asioista ja viestintäpäällikkö Liisa Suoninen siitä, miten positiivista tietoa rotukoirista voidaan jakaa erityisesti suurelle yleisölle.

Kennelliiton yhteistyökumppani Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja Anna Linder kertoi Agrian rotuprofiileista, joita rotuyhdistykset voivat hyödyntää muun muassa jalostuksen tavoiteohjelmia laatiessaan.

Nosework
Saksanpaimenkoira Unto opasti noseworkiin.

KoiraExpossa mukana myös nelijalkaisia osallistujia

Yksi KoiraExpon teemoista oli helppo harrastaminen koiran kanssa. Koirankouluttaja Miira Hellsten antoi vinkkejä koiran aktivointiin kotioloissa. Kennelliiton lukukoirayhteyshenkilö Raisa-Hannele Alameri-Sajama kertoi voimakkaasti suosiotaan kasvattavasta lukukoiratoiminnasta. Piritta Pärssinen nuoritoimikunnasta esitteli rally-tokoa.

Kennelliiton alaista uutta harrastusmuotoa, noseworkia esittelivät Nose Work Finland ry:n edustajat. Mukana olivat iloiset hännänheiluttajat, saksanpaimenkoira Unto ja lakelandinterrieriterrieri Zenja.

Erkka Westerlund
Erkka Westerlund kannusti yhdessä tekemiseen.

Yhdistystoiminta on tiimityötä

Lauantaipäivän päätti jääkiekkovalmentaja Erkka Westerlundin esitys Yksin vai yhdessä – toisen ihmisen kohtaaminen voi olla positiivinen mahdollisuus.

- Meneillään on muutos yhdessä tekemisen suuntaan. Muutoksessa on myös se, miten me kohtaamme ihmisiä. Miten saamme ihmisistä parhaan osaamisen esiin, hän kysyi.

Westerlund kannusti kuulijoita siirtymään yksinpuhelusta vuoropuheluun ja yksin tekemisen kulttuurista yhdessä tekemiseen, sillä kenelläkään ei ole yksin vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Koko ajan pitää olla valmis oppimaan uutta ja kehittämään itseään. Tässä on hyviä eväitä kaikille yhdistystoiminnassa mukana oleville.

Kiitos kaikille Agria KoiraExpoon osallistuneille ja innostaville luennoitsijoillemme! Agria KoiraExpo järjestetään jälleen ensi vuoden alussa. Tapahtuman päivämäärä ilmoitetaan heti, kun se on päätetty. Tietoa tulevasta tapahtumasta julkaistaan Kennelliiton verkkosivuilla.