Jo 15. kertaa järjestetty koulutustapahtuma Agria KoiraExpo kokosi viikonloppun aikana Vantaalle yhteensä noin neljäsataa Kennelliiton jäsentä kuulemaan ajankohtaista asiaa koiramaailmasta ja yhdistystoiminnasta.Tarjolla oli kattavasti asiantuntemusta koiran hyvinvoinnista sekä yhdistystoiminnan kehittämisestä, muun muassa yhdistysten viestinnästä ja yhdistyslaista.

Hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen avasi viikonlopun esittelemällä Kennelliiton yhteiskunnallisen vaikuttamisen teemavuotta. Vuoden 2019 teemavuodella vahvistetaan Kennelliiton strategista pyrkimystä olla yhteiskunnallisesti vahva vaikuttaja ja suunnannäyttäjä. Ajamme koirien virallisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin toteuttamista.

koirienpuolesta
Kennelliitto haluaa olla vahva vaikuttaja, ja toimia kaikkien koirien puolesta, kertoi hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Suomessa on 700 000 koiraa, joten Kennelliitolla on mahdollisuus vaikuttaa suoraan tai välillisesti merkittävään osaan suomalaisista. Kennelliiton toiminnan kautta tavoitetaan noin puoli miljoonaa suomalaista. Saila Tykkyläinen avasi Agria KoiraExpossa sitä, millaisia mahdollisuuksia meillä on kehittää toiminnan vaikuttavuutta ja sen arviointia.

Teemavuoden aikana tuomme monipuolisesti esille Kennelliiton toimintaa ja saavutuksia. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen teema näkyy vuoden aikana vahvasti Agria KoiraExpon lisäksi tapahtumissamme Koiranpäivänä, SuomiAreenassa sekä Koiramessuilla.

Kattava paketti tietoa yhdistystoimijoille

Viikonlopun aikana koiraharrastajille ja yhdistystoimijoille oli tarjolla tietoa muun muassa koiran jalostuksesta ja terveydestä, terveystutkimuksista, Kennelliiton palveluista ja järjestelmistä sekä koirien käyttäytymistutkimuksesta. Yhdistystoimijoille oli omat luentonsa yhdistyslaista, viestinnän kehittämisestä sekä yhdistyksen taloudenhoidosta. Kennelliiton tulevaa toimintaa ja uusia palveluita pääsi ideoimaan tulevaisuustoimikunnan järjestämässä tulevaisuustyöpajassa.

TomPöysti
Lauantaipäivän päätteeksi seminaariväkeä viihdytti puhuja-alan pioneeri Tom Pöysti puheenvuorollaan.

Sunnuntaina järjestettiin paneelikeskustelu tärkeästä aiheesta: Miten voimme puuttua pentutehtailuun. kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja Tuula Laitisen vetämässä paneelissa keskusteltiin Kennelliiton ja viranomaisten mahdollisuuksia estää jo ennalta ongelmia.

Sunnuntain esitykset isossa luentosalissa päätti jalostusasiantuntija Katariina Mäen esitys Hyvä, paha jalostus. Jalostuksen kautta on mahdollisuus parantaa koirien terveyttä ja hyvinvointia, siitä on olemassa hyviä esimerkkejä monesta eri koirarodusta.

- KoiraExpo onnistui mielestäni hyvin. Jonkin verran keskusteltiin siitä, miten saisimme paikalle uusia osallistujia. Mietimme, mitä voisimme tarjota aivan tavallisille koiranomistajille, voisiko heille järjestää jonkun oman tapahtuman, summaa Harri Lehkonen.

KoiraExpo2019tauko

KoiraExpo-tapahtuma järjestetään seuraavan kerran vuoden kuluttua 1.-2.2.2020.

Lisätietoa Kennelliiton teemavuodesta

Tiedotetta muokattu 5.2. seuraavasti: Tapahtuma kokosi viikonloppun aikana yhteensä noin neljäsataa Kennelliiton jäsentä.