Ensimmäistä kertaa virtuaalisena toteutettu Agria KoiraExpo järjestettiin 6.-7. helmikuuta. Kennelliiton vuosittaiseen koulutustapahtumaan osallistui lähes 350 Kennelliiton yhdistysaktiivia ja innokasta koiraharrastajaa omien näyttöjensä äärestä. Luennoilla käsiteltiin koira-alan ja yhdistystoiminnan ajankohtaisia asioita Kennelliittoa unohtamatta.

Pandemiatilanteen vuoksi virtuaalitapahtumana järjestetty Agria KoiraExpo aloitettiin lauantaina aamulla Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkosen avauspuheella. Lehkonen toi puheessaan esille muun muassa vuoden 2021 Kennelliiton toiminnan teeman, joka on koulutus. Koronan myötä Kennelliitto on ottanut suuren digiloikan, totesi Lehkonen. Teemavuoden aikana Kennelliitto tulee tarjoamaan jäsenilleen sekä kaikille koirista ja koiraharrastuksesta kiinnostuneille koulutusta ja tietoa eri tavoin. Agria KoiraExpo avasi näin teemavuoden uudenlaisena koulutustapahtumana.

Yhdistysasiaa ja koira-alan ajankohtaisia asioita

Agria KoiraExpossa osallistujat pääsivät seuraamaan suoria luentoja sekä luentotallenteita. Lauantaina osallistujat pääsivät kuuntelemaan luentoja tehokkaan ja mieleenpainuvan kampanjan luonnista, innostavasta ja inspiroivasta esiintymistä, yhdistyslaista sekä sosiaalisen median tehokaasta käytöstä. Päivän päättäneellä luennolla käytiin läpi nuoren koiran nivelterveystarkastusta ja CT:n käyttöindikaatioita eläinortopediassa eläinlääkärien Esa Eskelisen ja Seppo Juntusen johdolla. Toisena tapahtumapäivänä luennoilla käsiteltiin tietosuojaa, koiran biomekaniikkaa sekä innostavan etätapahtuman luontia.

Seppo Juntunen ja eläinlääkäri Esa Eskelinen
Seppo Juntunen ja Esa Eskelinen

Suorien luentojen lisäksi tapahtumaan osallistuvilla oli katsottavissa etukäteen nauhoitettuja luentotallenteita, joista löytyi muun muassa kymmenenosainen videosarja verkkokoulutussovelluksista ja niiden käytöstä. Vaikka varsinainen tapahtuma onkin jo ohi, niin osallistujat voivat katsoa luentotallenteita sunnuntaihin 21.2. saakka.

Vastaanotto positiivinen

Lähitapahtumasta virtuaaliseksi siirrtynyt Agria KoiraExpo otettiin vastaan positiivisesti. Tapahtuma-alustasta oli pyritty luomaan laaja kokonaisuus, josta löytyisi lähes kaikki lähitapahtumassakin olevat asiat. Osallistujat olivat erittäin tyytyväisiä alustan helppokäyttöisyyteen ja ajatus vastaavanlaiseen virtuaalitapahtumaan osallistumisesta tulevaisuudessa otettiin vastaan hyvin.