Useita Kennelliiton jäsenyhdistyksiä on yritetty huijata sähköpostin kautta. Yhdistyksen rahastonhoitajalle on lähetetty sähköposti, joka näyttää tulleen yhdistyksen puheenjohtajan sähköpostista. Sen kautta on lähetetty maksuosoitus rahastonhoitajalle. Maksuosoituksia on ollut sekä Suomeen että ulkomaille.

- Yhdistyksen raha-asioissa kannattaa olla nyt erityisen tarkkana, painottaa Kennelliiton talouspäällikkö Unka Sarsila-Etelämäki. Tämäntyyppisen sähköpostin perusteella ei pidä lähteä hoitamaan yhdistyksen raha-asioita, vaan aina tarkistaa vaikka puhelimitse, mistä on kyse, onko viesti aito vai huijaus.

Jos kyseessä on huijaussähköposti, siitä kannattaa tehdä rikosilmoitus poliisille.

Verkon kautta kalastellaan myös tietoja

Huijarit kalastelevat verkon kautta myös eri organisaatioiden työntekijöiden ja toimijoiden henkilökohtaisia tietoja. Verkkorikolliset yrittävät hyödyntää koronan aiheuttamaa hämmennystä ja pyrkivät kaappaamaan käyttäjien käyttäjätunnuksia päästäkseen yrityksen arkaluonteisiin tietoihin käsiksi.

Viestin lähettäjätietoihin ei kannata aina luottaa, vaan tarkistaa ensin, tuleeko viesti todella luotettavasta lähteestä, varsinkin, jos siinä on mukana linkki, jolla pyydetään vastaanottajasta lisätietoja.

Sähköpostin ja muiden verkon viestiohjelmien kautta voi myös tulla haittaohjelmia. Ne on usein nimetty joksikin muuksi kuin mitä ne ovat. Haittaohjelmia voidaan levittää naamioituna erilaisiksi mainoksiksi, laillisten ohjelmien päivityksiksi, mielipidekyselyiksi tai tiedoksi alennuksista.

Tarkempaa tietoa siitä, miten verkkohuijauksen voi tunnistaa, löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Kuluttajaliiton verkkosivuilta.