Omistajailmoitus ja muutos kätevästi Omakoira-palvelulla tai Omakoira-mobiilisovelluksella

Pennun ostaja on yleensä koiran ensimmäinen omistaja. Ensimmäinen omistaja tekee maksuttoman omistajailmoituksen. Jos koira vaihtaa omistajaa, puhutaan omistajamuutoksesta. Sen tekeminen on maksullista (katso hinnasto).

On ensiarvoisen tärkeää, että koiran uusi omistaja ilmoittaa itsensä pennun omistajaksi Kennelliiton omistajarekisteriin eli tekee omistajailmoituksen. Jos koira katoaa, ei sen löytäjä saa selville omistajaa, ellei tämän tietoja ole Kennelliiton rekisterissä. Pentu merkitään ostajan nimiin, kun omistajailmoitus tehdään. Ilmoituksen voi tehdä, kun pennunomistaja saa pennun rekisteritodistuksen. Suomessa rekisteröidylle koiralle voidaan merkitä korkeintaan kolme omistajaa Kennelliiton omistajarekisteriin.

Omistajailmoituksen voi tehdä kätevästi sähköisessä Omakoira-palvelussa tai Omakoira-mobiilisovelluksella. Omakoira-mobiilisovelluksessa voi tehdä omistajailmoituksen vain silloin, kun tullaan koiran ainoaksi omistajaksi. Jos koiralle tulee useampi omistaja, ilmoitus kannattaa tehdä Omakoira-palvelussa.

Omakoirassa-palvelussa ja -mobiilisovelluksessa tehtävään omistajailmoitukseen tarvitaan valtuutusavain. Valtuutusavain on rekisteritodistuksen omistajailmoitusosassa ja se on kertakäyttöinen.

Omistajamuutos tehdään, kun koira vaihtaa omistajaa esimerkiksi aikuisena. Kuten omistajailmoituksenkin, muutoksen tekemiseen Omakoira-palvelussa tai -mobiilisovelluksessa tarvitaan valtuutusavain. Avaimen saa entiseltä omistajalta, joka löytää sen Omakoira-palvelusta. Ja kuten omistajailmoituksessakin, mobiilisovellus ei sovellu omistajamuutoksen tekemiseen silloin kun koiralle tulee useampi omistaja.

Mitä jos ei ole Omakoira-palvelun tai mobiilisovelluksen käyttäjä?

Omistajailmoituksen voi myös tehdä lähettämällä rekisteritodistuksen omistajailmoitusosan siinä mainittuun postiosoitteeseen tai täyttämällä valmiin omistajailmoituslomakkeen ja liittäen mukaan kopion koiran rekisterikirjasta tai kauppakirjasta.

Omistajamuutoksen voi tehdä myös omistajamuutoskortin tai luovuttajan/luovuttajien allekirjoittaman omistajamuutosilmoituslomakkeen, kauppakirjan tai muun omistusoikeuden kiistattomasti osoittavan asiakirjan perusteella postitse.

The form can be filled and saved
Lomake omistajailmoituksen tai -muutoksen tekemiseen
Tällä lomakkeella voit tehdä koirallesi omistajailmoituksen tai -muutoksen. Postita huolellisesti täytetty lomake osoitteeseen Suomen Kennelliitto, Omistajailmoitukset, PL 20, 79101 Leppävirta tai lähetä lomake sähköpostin liitetiedostona skannattuna ja allekirjoitettuna osoitteeseen rekisterointi@kennelliitto.fi. Kennelliiton jäsen tekee omistajailmoituksen tai -muutoksen kätevimmin Omakoira-palvelun kautta.
Päivitetty 28.6.2019
Omistajailmoitus tai -muutos
Ägaranmälan
Med denna blankett kan du göra ägaranmälan eller -ägarbyte på din hund. Fyll i blanketten noggrant och posta den till adressen Finska Kennelklubben, Ägaranmälningar, PB 20, 79101 Leppävirta. Du kan också skanna den ifyllda blanketten och skicka den som bilaga till ett e-postmeddelande till rekisterointi@kennelliitto.fi. Vänligen se till att du undertecknar din anmälan.
Du som är medlem i Finska Kennelklubben gör ägaranmälan eller -byte allra smidigast på Omakoira-tjänsten.
Päivitetty
Ownership declaration or change of ownership
Use this form to make an ownership declaration or change of ownership for your dog. Mail the completed form to the Finnish Kennel Club, Omistajailmoitukset, PL 20, 79101 Leppävirta or send the form as an e-mail attachment scanned and signed to rekisterointi@kennelliitto.fi. Members of the Kennel Club can make the ownership declaration or change of ownership conveniently through the Omakoira service.
Päivitetty

Jos koiralla on tai sille tulee useampi omistaja

Jos koiralle tulee useita omistajia, heistä ensimmäinen merkitsee Omakoira-palveluun omistajien määrän ja muut omistajat tekevät omistajailmoituksen/muutoksen omilla Omakoira-palvelun sivuillaan ensimmäisen omistajan kanssa samaa valtuutusavainta käyttäen. Sellaiset omistajat, jotka eivät ole Omakoira-palvelun käyttäjiä, tekevät ilmoituksen/muutoksen postitse tai sähköpostitse käyttämällä Omistajailmoitus tai -muutos kaavaketta.

Omistajatodistus lähetetään vain koiran ensimmäiselle omistajalle. Muut koiran omistajat pääsevät katsomaan omistajatietoja Omakoira-palvelusta.

Jos kaupan kohteena olevalla koiralla on useita omistajia, omistajamuutoksen tekemiseen Omakoira-palvelussa tarvitaan kaikilta omistajilta erilliset valtuutusavaimet. Jos tämä ei ole mahdollista, omistajamuutos tehdään kirjailliesti täyttämällä omistajailmoitus/muutoskaavake ja toimittamalla se joko

• postitse osoitteella: Suomen Kennelliitto - Showlink Oy, Omistajailmoitukset, PL 20, 79101 Leppävirta tai
  • skannattuna tai valokuvattuna sähköpostin liitteeksi osoitteeseen: rekisterointi@kennelliitto.fi