Kennelliittoon rekisteröityjen koirien määrä kasvoi odotetusti viime vuonna. Koiria rekisteröintiin yli 8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Suosituimmat koirarodut pysyivät pääosin samoina kuin aiemminkin.

Labradorinnoutaja kasvattaa suosiota entisestään rikkoen vuosi vuodelta aiempien vuosien rekisteröintiennätyksensä. Rotu nousi suosituimpien koirarotujen ensimmäiselle sijalle vuonna 2010 ja on sen jälkeen pitänyt pintansa. Suomen Kennelliitto rekisteröi 2020 vuonna 2471 labradorinnoutajaa.

Toiseksi kiilasi jämtlanninpystykorva, joita rekisteröitiin viime vuonna 1411 koiraa. Kolmanneksi tuli saksanpaimenkoira 1363 rekisteröinnillä.

Suosituista koiraroduista suurin kasvu rekisteröintimäärissä verrattuna edeltävään vuoteen oli cockerspanieleilla, jackrussellinterriereillä ja kääpiösnautsereilla. Suosiotaan kasvattivat verrattuna vuoteen 2019 yli sadalla rekisteröinnillä labradorinnoutaja, suomenlapinkoira, espanjanvesikoira, dreeveri, karkeakarvainen saksanseisoja, saksanpaimenkoira, lyhytkarvainen saksanseisoja ja tiibetinterrieri.

Vuonna 2020 Kennelliittoon rekisteröitiin yhteensä 48 895 koiraa, kun rekisteröintejä vuonna 2019 oli 45 111. Rekisteröintien määrä kasvoi 8,3 prosenttia.

- Oli odotettavissa, että rekisteröintien määrä kasvaa koronapandemian myötä, kun ihmisillä on enemmän aikaa olla kotona koiran kanssa, toteaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Vuonna 2020 Kennelliittoon rekisteröitiin koiria yhteensä 298 rodusta. Useissa roduissa rekisteröintimäärät ovat hyvin pieniä, vain muutamia koiria. Kymmenen suosituimman rodun listalla roduista kahdeksan ylsi yli tuhannen koiran rekisteröintimäärään.

Koirien rekisteröinti ja tunnistusmerkintä on tärkeää siksi, että sen jälkeen koira on yksilöitävissä ja sen tiedot pystytään yhdistämään omistajan tietoihin. Jos koira katoaa, tunnistusmerkitty ja rekisteröity koira voi palautua kotiin parhaimmillaan heti löydettäessä.

Rekisteröinti helpottaa myös eläintautien torjuntaa, eläinten hyvinvoinnin valvontaa ja ongelmatapauksiin puuttumista. Se auttaa myös pentutehtailun torjumisessa, sillä sen avulla voidaan seurata nartulla teetettyjen pentueiden määrää. Lisäksi se mahdollistaa Kennelliiton yleisen jalostusstrategian mukaisen vastuullisen jalostuksen valvomisen, sillä jalostuksessa käytettävien rekisteröityjen koirien terveys koe- ja näyttelytulokset voidaan varmistaa jalostustietojärjestelmästä.

Tilastokeskus on arvioinut vuoden 2016 kuluttajatutkimustietojen perusteella, että Suomessa on noin 700 000 koiraa. Kennelliiton rekisterissä näistä on reilut 530 000 koiraa.

Luna suosituin koiran kutsumanimi

Kennelliiton Omakoira-mobiilisovelluksen kautta on tallennettu yli 36 000 koiran kutsumanimi. Näistä yleisin on Luna. Suosittuja nimiä ovat myös Alma, Helmi, Sulo ja Hertta. Suurin osa koirien suosituista kutsumanimistä on lyhyitä ja napakoita, jotta koiran on helppo ymmärtää nimensä kutsuttaessa.

Suomen top 10 suosituimmat rodut vuonna 2020

1. (1) labradorinnoutaja 2471 (2307)
  2. (2) jämtlanninpystykorva 1411 (1424)
  3. (3) saksanpaimenkoira 1363 (1256)
  4. (5) suomenlapinkoira 1358 (1224)
  5. (4) kultainennoutaja 1321 (1227)
  6. (6) shetlanninlammaskoira 1151 (1071)
  7. (7) suomenajokoira 1096 (1046)
  8. (8) jackrussellinterrieri 1086 (864)
  9. (11) kääpiösnautseri 910 (741)
  10. (9) harmaa norjanhirvikoira 810 (802)

Suluissa rotujen sijoitus ja rekisteröintimäärä vuodelta 2019.