Rotuunotto ja muut kuin FCI:hin rekisteröidyt koirat

Rotuunotto

Joidenkin rotujen rotukirjat ovat "auki" eli näihin rotuihin voidaan ottaa sellaisia koiria, joiden vanhemmat eivät ole rekisteröityjä rotukoiria.

Rotuunottomenettely on tällä hetkellä seuraavilla roduilla:

• bordercollie
  • jackrussellinterrieri
  • lancashirenkarjakoira
  • lapinporokoira
  • pohjanpystykorva
  • pyreneittenpaimenkoirat
  • suomenlapinkoira
  • valkoinenpaimenkoira

Rotuun otettavan koiran on oltava vähintään 15 kuukauden ikäinen ja tunnistusmerkitty. Koiralla tulee olla rotukohtaiset PEVISA-määräysten mukaiset tutkimustulokset ja viimeistään rekisteröitäessä myös DNA-tunniste. Rotuunoton suorittaa kaksi rotujärjestön nimeämää ulkomuototuomaria.

FCI:n ulkopuolisessa rekisterissä olevan koiran rekisteröinti

Rotuun voidaan omistajan anomuksesta ottaa myös missä tahansa rodussa FCI:n ulkopuoliseen rekisteriin merkittyjä tuontikoiria. Tällöin tulee kuitenkin seuraavien Koirarekisteriohjeessa lueteltujen ehtojen täyttyä:

• koira on vähintään 15 kuukauden ikäinen
  • koira täyttää rodun PEVISA-määräykset
  • rekisteröimiselle on painavat jalostukselliset ja terveen kannan ylläpitämiseen tähtäävät perusteet
  • kaksi rotujärjestön nimeämää ulkomuototuomaria on antanut kirjallisen lausunnon, jonka mukaan koira on rotumääritelmän mukainen
  • koira on tunnistusmerkitty
  • anomuksen liitteenä on rotujärjestön lausunto asiasta
  • koiralla on Kennelliiton hyväksymä DNA-tunniste

Seuraavien rotujen erityisehdoissa on erikseen määritelty tietyt FCI:n ulkopuoliset rekisterit, joihin merkitty koira voidaan rekisteröidä suoraan Kennelliiton rekisteriin:

• amerikankettukoira
  • australiankelpie
  • australianpaimenkoira
  • bordercollie
Downloadable file
Kennelliiton koirarekisteriohje
Dokumentti on suunnattu kasvattajille ja rotuyhdistyksille. Se sisältää säännöt rotukoirien rekisteröimiseksi eri rekistereihin (kantakirjarekisterit FI ja ER sekä Ei jalostukseen -rekisteri EJ). Voimassa 1.1.2017 alkaen.
Päivitetty 24.10.2019
Kennelliiton koirarekisteriohje
Registreringsbestämmelser
Gäller 2017–2020.
Downloadable file
PEVISA ja muut rotukohtaiset erityisehdot 2020
Dokumentti on suunnattu kasvattajille ja rotuyhdistyksille. Se sisältää kaikkia rotuja koskevat jalostuskoirien terveysvaatimukset sekä rotukohtaiset rekisteröintiehdot (mm. PEVISA-ohjelmat ja menettelyt rotumuunnosten välisissä risteytyksissä). PEVISA-ohjelmat tarkoittavat pentueiden rekisteröinnin ehtona olevia jalostuskoirien terveys- ja luonnevaatimuksia sekä yksittäisen koiran enimmäisjälkeläismääriä.
Päivitetty 26.2.2020
Muut versiot