Rotuunotto

Joidenkin rotujen rotukirjat ovat "auki" eli näihin rotuihin voidaan ottaa sellaisia koiria, joiden vanhemmat eivät ole rekisteröityjä rotukoiria.

Rotuunottomenettely on tällä hetkellä seuraavilla roduilla:

• espanjanmastiffi
  • etnankoira
  • grönlanninkoira
  • jackrussellinterrieri
  • lancashirenkarjakoira
  • lapinporokoira
  • pohjanpystykorva
  • pyreneittenpaimenkoirat
  • saluki
  • suomenlapinkoira
  • valkoinenpaimenkoira
  • volpino italiano

Rotuun otettavan koiran on oltava vähintään 15 kuukauden ikäinen ja tunnistusmerkitty. Koiralla tulee olla rotukohtaiset PEVISA-ehtojen mukaiset tutkimustulokset ja viimeistään rekisteröitäessä myös DNA-tunniste. Rotuunoton suorittaa kaksi rotujärjestön nimeämää ulkomuototuomaria. Tarkista myös rotukohtaiset erityisehdot.

FCI:n ulkopuolisessa rekisterissä olevan koiran rekisteröinti

FCI:n ulkopuoliseen rekisteriin merkittyjä tuontikoiria voidaan omistajan anomuksesta ja Kennelliiton päätöksellä rekisteröidä missä tahansa Kennelliiton jo entuudestaan rekisteröimässä rodussa. Tällöin tulee kuitenkin seuraavien Koirarekisteriohjeessa lueteltujen ehtojen täyttyä:

• koira on vähintään 15 kuukauden ikäinen
  • koira täyttää rodun PEVISA-ehdot
  • rekisteröimiselle on painavat jalostukselliset ja terveen kannan ylläpitämiseen tähtäävät perusteet
  • kaksi rotujärjestön nimeämää ulkomuototuomaria on antanut kirjallisen lausunnon, jonka mukaan koira on rotumääritelmän mukainen
  • koira on tunnistusmerkitty
  • anomuksen liitteenä on rotujärjestön lausunto asiasta
  • koiralla on Kennelliiton hyväksymä DNA-tunniste

Seuraavien rotujen erityisehdoissa on erikseen määritelty tietyt FCI:n ulkopuoliset rekisterit, joihin merkitty koira voidaan rekisteröidä suoraan Kennelliiton rekisteriin:

• amerikankettukoira
  • australiankelpie
  • australianpaimenkoira
  • bordercollie
  • englanninvinttikoira
  • jackrussellinterrieri
  • pieniamerikanpaimenkoira (31.12.2025 saakka)

Suomessa uusi rotu, joka ei ole FCI:n hyväksymä

Suomessa uusi rotu, joka ei ole FCI:n hyväksymä, voidaan hyväksyä Kennelliiton hallituksen päätöksellä. Rotua voidaan tämän jälkeen rekisteröidä Kennelliiton ER-rekisteriin. Anominen on mahdollista, jos rodun alkuperämaan kennelkeskusjärjestö rekisteröi rotua FCI:n tunnustamaan rekisteriinsä. Anomuksen liitteenä pitää olla kattavasti tietoa rodusta, alkuperämaan rotumääritelmä sekä tietoa suomalaisen ja kansainvälisen populaation laajuudesta.

Downloadable file
Kennelliiton koirarekisteriohje
Dokumentti on suunnattu kasvattajille ja rotuyhdistyksille. Se sisältää säännöt rotukoirien rekisteröimiseksi eri rekistereihin. Voimassa 1.1.2023 alkaen, päivitetty 5.4.2023. Määräykset koskevat ohjeen voimaan tulon jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita ja rekisteröitäviä tuontikoiria.
Updated 13.4.2023
Kennelliiton koirarekisteriohje
Kennelklubbens registreringsbestämmelser
Dokumentet är riktat för uppfödare och rasföreningar. I dokumentet redogörs för vilka regler som gäller för att registrera rashundar i de olika registren. Gäller från 1.1.2023., uppdateringar gäller från 5.4.2023.
Downloadable file
PEVISA ja rotukohtaiset erityisehdot
Dokumentti on suunnattu kasvattajille ja rotuyhdistyksille. Se sisältää rotukohtaiset vaatimukset jalostuskoirille sekä esimerkiksi menettelyt rotumuunnosten välisissä risteytyksissä. PEVISA-ohjelmat sisältävät mm. jälkeläisten rekisteröinnin ehtona olevia terveys- ja luonnevaatimuksia sekä yksittäisen koiran enimmäisjälkeläismääriä. Päivitetty 18.1.2024.
PEVISA ja rotukohtaiset erityisehdot