Rotuunotto ja muut kuin FCI:hin rekisteröidyt koirat

Rotuunotto

Joidenkin rotujen rotukirjat ovat "auki" eli näihin rotuihin voidaan ottaa sellaisia koiria, joiden vanhemmat eivät ole rekisteröityjä rotukoiria.

Rotuunottomenettely on tällä hetkellä seuraavilla roduilla:

• bordercollie
  • jackrussellinterrieri
  • lancashirenkarjakoira
  • lapinporokoira
  • pohjanpystykorva
  • pyreneittenpaimenkoirat
  • suomenlapinkoira
  • valkoinenpaimenkoira

Rotuun otettavan koiran on oltava vähintään 15 kuukauden ikäinen ja tunnistusmerkitty. Koiralla tulee olla rotukohtaiset PEVISA-määräysten mukaiset tutkimustulokset ja viimeistään rekisteröitäessä myös DNA-tunniste. Rotuunoton suorittaa kaksi rotujärjestön nimeämää ulkomuototuomaria.

FCI:n ulkopuolisessa rekisterissä olevan koiran rekisteröinti

Rotuun voidaan omistajan anomuksesta ottaa myös missä tahansa rodussa FCI:n ulkopuoliseen rekisteriin merkittyjä tuontikoiria. Tällöin tulee kuitenkin seuraavien Koirarekisteriohjeessa lueteltujen ehtojen täyttyä:

• koira on vähintään 15 kuukauden ikäinen
  • koira täyttää rodun PEVISA-määräykset
  • rekisteröimiselle on painavat jalostukselliset ja terveen kannan ylläpitämiseen tähtäävät perusteet
  • kaksi rotujärjestön nimeämää ulkomuototuomaria on antanut kirjallisen lausunnon, jonka mukaan koira on rotumääritelmän mukainen
  • koira on tunnistusmerkitty
  • anomuksen liitteenä on rotujärjestön lausunto asiasta
  • koiralla on Kennelliiton hyväksymä DNA-tunniste

Seuraavien rotujen erityisehdoissa on erikseen määritelty tietyt FCI:n ulkopuoliset rekisterit, joihin merkitty koira voidaan rekisteröidä suoraan Kennelliiton rekisteriin:

• amerikankettukoira
  • australiankelpie
  • australianpaimenkoira
  • bordercollie
Downloadable file
Kennelliiton koirarekisteriohje
Dokumentti on suunnattu kasvattajille ja rotuyhdistyksille. Se sisältää säännöt rotukoirien rekisteröimiseksi eri rekistereihin (kantakirjarekisterit FI ja ER sekä Ei jalostukseen -rekisteri EJ). Voimassa 1.1.2017 alkaen. Määräykset koskevat ohjeen voimaan tulon jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita ja rekisteröitäviä tuontikoiria.
Päivitetty 27.10.2020
Kennelliiton koirarekisteriohje
Kennelklubbens registreringsbestämmelser
Dokumentet är riktat för uppfödare och rasföreningar. I dokumentet redogörs för vilka regler som gäller för att registrera rashundar i de olika registren (stamboksregistren FI och ER samt registret för avelsspärrade hundar, EJ). Gäller från 1.1.2017.
Downloadable file
PEVISA ja muut rotukohtaiset erityisehdot 2020
Dokumentti on suunnattu kasvattajille ja rotuyhdistyksille. Se sisältää kaikkia rotuja koskevat jalostuskoirien terveysvaatimukset sekä rotukohtaiset rekisteröintiehdot (mm. PEVISA-ohjelmat ja menettelyt rotumuunnosten välisissä risteytyksissä). PEVISA-ohjelmat tarkoittavat pentueiden rekisteröinnin ehtona olevia jalostuskoirien terveys- ja luonnevaatimuksia sekä yksittäisen koiran enimmäisjälkeläismääriä. Dokumentti päivitetän vuosittain.
Päivitetty 7.8.2020
Muut versiot
PEVISA ja muut rotukohtaiset erityisehdot vuonna 2020
PEVISA och andra rasspecifika specialvillkor 2020
Dokumentet är riktat för uppfödare och rasföreningar. Det innehåller hälsokrav som ställs på avelshundar av alla raser samt rasspecifika registreringsvillkor (bl.a. PEVISA-program och tillvägagångssätt vid korsningar mellan rasvarianter). PEVISA-program innehåller krav som ställs på avelshundars hälsa och mentalitet som bör uppfyllas för att valpkullen ska kunna registreras. I programmet kan även begränsas det högsta tillåtna antalet avkommor av enskild hund.