Koiran rekisteröinti on tärkeä osa vastuullista koirankasvatusta ja -omistamista

Kun koira rekisteröidään ja tunnistusmerkitään, koira on yksilöitävissä ja sen tiedot pystytään yhdistämään omistajan tietoihin. Jos koira katoaa, tunnistusmerkitty ja rekisteröity koira voi palautua kotiin parhaimmillaan heti löydettäessä. Rekisteröinti helpottaa myös eläintautien torjuntaa, eläinten hyvinvoinnin valvontaa ja ongelmatapauksiin puuttumista.

Rekisteröinti on myös keino suitsia pentutehtailua, sillä sen avulla voidaan seurata nartulla teetettyjen pentueiden määrää. Lisäksi se mahdollistaa Kennelliiton yleisen jalostusstrategian mukaisen  vastuullisen jalostuksen valvomisen, sillä jalostuksessa käytettävien rekisteröityjen koirien terveys koe- ja näyttelytulokset voidaan varmistaa jalostustietojärjestelmästä.

Myös monirotuinen koira voidaan rekisteröidä. Rekisteröity monirotuinen koira voi osallistua monien harrastuslajien, kuten agilityn ja tottelevaisuuskoulutuksen, kisoihin.

Kuka rekisteröi koiran?

Koiran alkuperästä riippuen sen rekisteröinnistä vastaa kasvattaja tai koiran omistaja.

Pentueet rekisteröi aina kasvattaja, joka huolehtii myös tunnistusmerkinnästä. Rekisteröinnin jälkeen pentujen sukutaulut sekä terveys-, koe- ja näyttelytuloksia voi lukea kaikille avoimesta tietokannasta, jalostustietojärjestelmästä. Kasvattaja antaa rekisteritodistuksen pennun ostajalle. Rekisteritodistus sisältää rotukoiran tiedot sekä sukutaulun ja toimii vakuutena siitä, että pentue täyttää Suomen Kennelliiton rekisteröintimääräykset.

Ostajan tulee huolehtia siitä, että hän tekee Kennelliitolle ilmoituksen koiran omistajamuutoksesta joko Omakoira-palvelussa, Omakoira-mobiilisovelluksella tai postitse. Omien yhteystietojen pitäminen ajan tasalla on erittäin tärkeää, jotta löydettäessä koiran omistaja voidaan tavoittaa.

Jos koiraa ei ole rekisteröity pentuna kasvattajan toimesta, se on monirotuinen, tai tuotu ulkomailta, koiran rekisteröinnistä vastaa omistaja.

Erilaisia rekistereitä

Kotimaisten rotukoirien kantakirjarekisterinumeroista kertovat FI-, EJ- ja ER-alkuiset rekisterinumerot. Monirotuisen koiran rekisterinumero alkaa FIX-tunnuksella.

Jackrussell juoksee nurmikolla
Neljä rekisteriä
  • FI = Rotukoirien kantakirjarekisteri. Tähän kirjataan koirat, joiden esivanhemmat ovat kolmessa polvessa kansainvälisen koirankasvatusliitto FCI:n hyväksymässä rekisterissä.
  • ER = Erikoisrekisteri koirista, jotka eivät täytä FI-rekisteröintiehtoja. Koko pentue kirjataan ER-rekisteriin esimerkiksi silloin, jos kyse on luvallisesta roturisteytyksestä.
  • EJ = Rekisteri koirista, joita ei saa käyttää jalostukseen. Yksittäinen pentu voidaan laittaa rekisteriin, jos sillä on joku ominaisuus tai sairaus, jonka vuoksi sitä ei tule käyttää jalostukseen.
  • FIX = Monirotuisten koirien tunnistusmerkintä- ja omistajarekisteri.