Koiran rekisteröinti on erittäin tärkeä osa vastuullista koirankasvatusta ja -omistamista.

• Rekisteröinti on yksi keino suitsia pentutehtailua, sillä sen avulla voidaan seurata nartulla teetettyjen pentueiden määrää.
  • Jos koira katoaa, tunnistusmerkitty ja rekisteröity koira voi palautua kotiin parhaimmillaan heti löydettäessä.
  • Rekisteri helpottaa eläintautien torjuntaa, eläinten hyvinvoinnin valvontaa ja puuttumista ongelmatapauksiin, kun sekä koira että omistaja voidaan tunnistaa yksilöllisesti ja tiedot ovat yhdistettävissä toisiinsa.
  • Rekisteröinnin avulla voidaan valvoa Kennelliiton yleisen jalostusstrategian mukaista vastuullisen jalostusta, sillä jalostuksessa käytettävien rekisteröityjen koirien terveys koe- ja näyttelytulokset voidaan varmistaa kaikille avoimesta jalostustietojärjestelmästä.
  • Kun koira on rekisteröity, myös monirotuinen koira voi osallistua monien harrastuslajien, kuten agilityn ja tottelevaisuuskoulutuksen, kisoihin.

Kuka rekisteröi koiran?

Koiran alkuperästä riippuen sen rekisteröinnistä vastaa kasvattaja tai koiran omistaja. Pentueet rekisteröi aina kasvattaja, joka huolehtii myös tunnistusmerkinnästä. Rekisteröinnin jälkeen pentujen sukutaulut sekä terveys-, koe- ja näyttelytuloksia voi lukea kaikille avoimesta tietokannasta, jalostustietojärjestelmästä. Kasvattaja antaa rekisteritodistuksen pennun ostajalle. Rekisteritodistus sisältää rotukoiran tiedot sekä sukutaulun ja toimii vakuutena siitä, että pentue täyttää Suomen Kennelliiton rekisteröintimääräykset.

Ostajan tulee huolehtia siitä, että hän tekee Kennelliitolle ilmoituksen koiran omistajamuutoksesta joko Omakoira-palvelussa tai postitse. Omien yhteystietojen pitäminen ajan tasalla on erittäin tärkeää, jotta löydettäessä koiran omistaja voidaan tavoittaa.

Jos koira on rekisteröimätön tai tuotu ulkomailta, koiran rekisteröinnistä vastaa omistaja.

Kotimaisten rotukoirien kantakirjarekisterinumeroista kertovat FI-, EJ- ja ER-alkuiset rekisterinumerot. Monirotuisen koiran rekisterinumero alkaa FIX-tunnuksella.

Jackrussell juoksee nurmikolla
Neljä rekisteriä
  • FI = Rotukoirien kantakirjarekisteri. Tähän kirjataan koirat, joiden esivanhemmat kolmessa polvessa kansainvälisen koirankasvatusliitto FCI:n hyväksymässä rekisterissä.
  • ER = Erikoisrekisteri koirista, jotka eivät täytä FI-rekisteröintiehtoja. Koko pentue kirjataan ER-rekisteriin esimerkiksi silloin, jos kyse on luvallisesta roturisteytyksestä.
  • EJ = Rekisteri koirista, joita ei saa käyttää jalostukseen. Yksittäinen pentu voidaan laittaa rekisteriin, jos sillä on joku ominaisuus tai sairaus, jonka vuoksi sitä ei tule käyttää jalostukseen.
  • FIX = Monirotuisten koirien tunnistusmerkintä- ja omistajarekisteri.