Suomen Kennelliiton hallitus on päättänyt, että Norjassa asuvat koirat eivät saa osallistua Kennelliiton alaisiin koiratapahtumiin Suomessa toistaiseksi. Tilanneta arvioidaan uudelleen ensi viikolla. Vastaavan päätöksen ovat tänään tehneet myös Ruotsin ja Tanskan Kennelliitot. Syynä tapahtumakieltoon on Norjassa ilmennyt vakava koirien tautiepidemia.

Norjan Kennelliitto on tiedottanut tänään verkkosivuillaan, että Oslon seudulla ilmenneen vakavan koirien tautiepidemian vuoksi suuri osa koiratapahtumista Norjassa on peruttu viikonloppuna 7.-8.9.2019. Tautitapauksia on havaittu myös muualla maassa. Norjan Kennelliitto on ollut yhteydessä maan eläinlääkintäviranomaisiin, ja tilannetta selvitetään.

Epidemia Norjassa sairastuneilla koirilla ilmenee verisenä ripulina, oksennuksena ja nopeasti heikkenevänä yleiskuntona.

Suomen Kennelliitto seuraa tilannetta ja tiedottaa asiasta heti, kun uutta tietoa on. Kennelliiton näyttelypalveluista vastaava Showlink Oy on tiedottanut Suomen Kennelliiton päätöksestä norjalaisille näytteilleasettajille.

Tietoa tilanteesta päivitetään Norjan Kennelliiton verkkosivuille.

Harri Lehkonen, Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
harri.lehkonen@kennelliitto.fi