Tämän vuoden aikana on uutisoitu useita tapauksia, joissa koira on hyökännyt erittäin aggressiivisesti toisen koiran tai ihmisen kimppuun. Yleisradion tänään julkaiseman uutisen mukaan poliisin tilastoimat koirahyökkäykset ovat lisääntyneet. Suomen Kennelliitto pohtii yhdessä rotujärjestöjen kanssa keinoja koirahyökkäysten estämiseksi.

- Olemme äärimmäisen huolissamme näistä tapauksista. Kennelliitto on kutsunut 28. elokuuta koolle neuvottelun, jossa on mukana eri rotujärjestöjä ja rotuyhdistyksiä. Pohdimme yhdessä keinoja, joilla vaikuttaa koirien ja ihmisten turvallisuuteen niin, että tällaiset tapaukset saataisiin loppumaan. Yksikin aggressiivinen koirahyökkäys on liikaa, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Kennelliitto on ottanut kantaa koirahyökkäyksiin tiedotteessaan 25. toukokuuta. Kannanotossa korostetaan vastuullista koiranpitoa ja vastuullista koirien kasvatustyötä. Koiran omistaja on aina viime kädessä vastuussa koirastaan.

Vastuu on myös koiran kasvattajalla. Eri rotujen jalostuksen tavoiteohjelmiin on kirjattu, ettei arkaa ja selvästi vihaista koiraa saa käyttää jalostukseen. Koiran käyttäytymisen ja luonteen arviointiin on olemassa useita erilaisia työkaluja. Kasvattajan, joka kasvattaa aktiivista koirarotua, jolla on voimakas tarve saalistamiseen, taistelemiseen tai puolustautumiseen, tulee olla hyvin tarkkana siitä, kenelle hän koiran myy. Tällaisen koiran pitäminen voi olla vaativaa kokeneellekin koiraihmisille.

Kennelliitto ja siihen kuuluvat eri rotujen yhdistykset valistavat jäsenistöään ja myös suurta yleisöä monin eri tavoin koiran luonteeseen ja käyttäytymiseen liittyvistä asioista. Muun muassa Suomen Amerikanstaffordshireterrieyhdistys järjestää kaikille tämänrotuisten koirien omistajille avoimia koulutuksia arkitottelevaisuudesta ja koiran hallinnasta. Kaikki koiranomistajat eivät kuitenkaan ole koiranpitoon kuuluvan tiedon piirissä, tai eivät piittaa siitä, miten koiran kanssa pitäisi toimia, jotta se ei aiheuta ongelmia muille koirille tai ihmisille.

Jos piittaamattomuus koiraetiketistä ja koiranpitoon liittyvistä säännöksistä yleistyy, voivat viranomaiset puuttua asiaan. Joidenkin muiden Euroopan maiden tapaan voidaan esimerkiksi vaatia koiria käyttämään kuonokoppaa tietyissä tilanteissa, ja mahdollisesti myös kieltää omistamasta ja kasvattamasta joitakin rotuja.

Harri Lehkonen, Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
harri.lehkonen@kennelliitto.fi

Katariina Mäki, jalostusasiantuntija
katariina.maki@kennelliitto.fi