Tältä sivustolta löytyy käynnissä olevat koirien terveyteen liittyvät tutkimukset, joihin kaivataan osallistujia. Sivun lopusta löytyy myös tiedot siitä, miten tutkijat ja tutkimushankkeet voivat laittaa ilmoituksen tälle sivulle.

Puomikysely agilityharrastajille

Helsingin yliopiston Petbone- ja FaunaFysio-tutkimusryhmät kartoittavat kyselytutkimuksella suomalaisten agilitykoirien putoamisia puomisuorituksen aikana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää puomilla tapahtuneiden vaaratilanteiden yleisyyttä ja niihin vaikuttavia syitä.Tutkimuksen tulokset julkaistaan kansainvälisessä vertaisarvioidussa julkaisussa ja niistä tullaan tiedottamaan lajin harrastajille ja kilpailijoille Suomen Agilityliiton tiedotuskanavien, sosiaalisen median ja yleisöluentojen kautta.

agikysely

Kyselyn osallistumiskriteerit ovat seuraavat: Koira on suorittanut kokonaista, täyskorkeaa puomiestettä ainakin harjoituksissa viimeisen puolen vuoden aikana.Osallistuakseen tutkimukseen koiran EI ole tarvinnut vielä kilpailla agilityssä.Kyselyyn toivotaan vastauksia kaikilta agilityharrastajilta riippumatta siitä, onko koira pudonnut puomilta vai ei.

Voit osallistua tutkimukseen täyttämällä tämän lomakkeen.

Lomake on avoinna tiistaihin 31.05.2022 asti.

Lisätietoja antaa: väitöskirjatutkija ELL Leena Inkilä, leena.inkila@helsinki.fi

Koirien unitutkimus

Helsingin yliopistossa on käynnissä tutkimus koirien unenaikaisista hengityshäiriöistä. Koiralla tyypillisin unenaikainen hengityshäiriö on obstruktiivinen uniapnea, jossa ylähengitysteiden ahtautuminen johtaa hengityskatkoksiin. Toistuvat hengityskatkokset aiheuttavat veren happipitoisuuden laskun ja hereille havahtumisen. Öinen heräily tekee unesta katkonaista ja aiheuttaa usein voimakasta päiväväsymystä.

Unenaikaisista hengityshäiriöistä koirilla on vain vähän tietoa. Tutkimuksen tavoitteena on parantaa unihäiriöiden diagnosointimahdollisuuksia, saada lisätietoa unenaikaisten hengityshäiriöiden esiintymisestä ja mahdollisista hoitokeinoista sekä tutkia niiden yhteyttä elimistön hiljaiseen tulehdustilaan.

Tutkimuksen ensimmäisen osan aineisto kerätään verkkokyselyllä. Osalle koirista tarjotaan mahdollisuutta osallistua toiseen osaan, jossa koiran unta tutkitaan sen kotioloissa kahdella helppokäyttöisellä laitteella. Kyselyyn vastaaminen ei velvoita osallistumaan jatkotutkimukseen.

unitutkimus

Kyselyyn toivomme vastauksia erityisesti kaikkien lyhytkuonoisten rotujen sekä cavalierkingcharlesinspanieleiden, bokserien ja labradorien omistajilta sekä kaikilta, jotka kokevat koirallaan olevan unenaikaisia hengityshäiriöitä, rotuun katsomatta. Lisäksi toivomme vastauksia eri rotuisten koirien omistajilta, jotka eivät koe koirallaan olevan unenaikaisia hengityshäiriöitä. Kaikkien koirien tulee olla vähintään vuoden ikäisiä.

Tutkimusrekrytointi on käynnissä vuoden 2022 loppuun asti.

Voit osallistua tutkimukseen täyttämällä tämän lomakkeen

Lisätietoja antaa:  Eläinlääketieteen lisensiaatti, väitöskirjatutkija Iida Niinikoski, iida-maria.niinikoski@helsinki.fi

Voidaanko ulosteensiirrolla korvata antibioottien käyttöä?

Helsingin yliopiston Pieneläinsairaalassa on käynnissä kliininen tutkimus, jossa arvioidaan suun kautta annettavan ulosteensiirtokapselin vaikutusta koirien antibioottiin vastaavan suolistosairauden (ARE) hoidossa.

Hoidettaessa koiran ARE:a tylosiinilla tai metronidatsolilla, 86 %:lla koirista sairaus uusiutuu kuukauden sisällä tylosiinihoidon lopettamisesta. Metronidatsolia käytettäessä uusiutumisaste on 100 % kuuden kuukauden sisällä. Tämä johtaa pitkäkestoisiin antibioottihoitoihin, mikä voi aiheuttaa haittavaikutuksia ja johtaa myös bakteerien vastustuskyvyn kehittymiseen.

Ulosteensiirtoa käytetään ihmisen Clostridium difficile -infektiossa, hoito tehoaa yli 90 %:ssa tapauksista. Myös eläinlääketieteessä pyritään arvioimaan ulosteensiirron mahdollisuuksia akuuttien ja kroonisten suolistosairauksien hoidossa. Jos tutkimuksessamme ulosteensiirtokapselilla saadaan positiivisia tuloksia, voi se edistää antibioottienkäytön vähentämistä ja ARE:a sairastavien koirien hyvinvointia.

yliopistotutkimus

Tutkimukseen haetaan koiria, jotka ovat yli 1-vuotiaita ja painavat yli 5 kg. Koiran on saatava parhaillaan tylosiinia tai metronidatsolia, jonka ansiosta kroonisen suolistosairauden kliiniset oireet kuten ripuli, oksentelu, voimakkaat suolistoäänet tai ulostamiskipu ovat hävinneet. Tutkimukseen otetut koirat käyvät Helsingin yliopistollisessa Pieneläinsairaalassa 1-5 kertaa. Tutkimuksen aikana tehtävät tutkimustoimenpiteet ovat koiranomistajille maksuttomia.

Tutkimusrekrytointi on käynnissä vuoden 2022 loppuun asti.

Voit osallistua tutkimukseen täyttämällä tämän lomakkeen.

Lisätietoja antaa: Tiina Heinänen (tutkimushoitaja): 050 448 1634 (klo 8–16) tai Tiina.Heinanen@helsinki.fi (suomi); Mohsen Hanifeh (ELT): 050 595 8336 (klo 8–16) tai Mohsen.Hanifeh@helsinki.fi (englanti); Thomas Spillmann (professori, projektin valvoja): Thomas.Spillmann@helsinki.fi (englanti/suomi)

eläinlääkärin tutkimuspöydällä
Tutkija, näin saat rekry-ilmoituksen Kennelliiton sivuille

Tutkija tai tutkimusryhmä voi pyytää lisäämään rekrytointi-ilmoituksen tutkimuksesta verkkosivuille toimittamalla seuraavat tiedot Kennelliittoon:

• Tutkimusprojektin nimi
  • Lyhyt kuvaus tutkimuksesta (max. 1000 merkkiä)
  • Tarkka kuvaus, millaisia koiria etsitään (max 500 merkkiä)
  • Yhteystiedot (keneen koiranomistajat voivat olla yhteydessä tai tutkimuksen kotisivu/linkki osallistumislomakkeeseen)
  • Ilmoituksen kuva: JPG tai TIFF-muodossa
  • Aikaväli, jolla tutkittavia koiria tarvitaan. Ilmoitukset poistuvat viimeistään vuoden kuluttua ilmoituksen jätämisestä ellei tutkimusryhmä toisin ilmoita.

Rekry-ilmoitukset toimitaan Kennelliiton ja Eläinlääketieteellisen tiedekunnan tutkimusyhteistyön ohjausryhmän sihteeri Mari Luukkoselle (mari.luukkonen@kennelliitto.fi.)