ECVO:n nykyisen suosituksen mukaan gRD:n tulisi sulkea koira jalostuksesta ainakin seuraavilla roduilla: samojedinkoira, labradorinnoutaja ja englanninspringerspanieli. Näillä roduilla muutoksiin saattaa liittyä merkittävää näkökyvyn heikkenemistä. Muiden rotujen osalta Kennelliitto suosittelee, että jos gRD-diagnoosin saanutta koiraa perustellusta syystä käytetään jalostukseen, se yhdistettäisiin RD:n suhteen terveen koiran kanssa.

Jos gRD rodun nykyisen PEVISA-ohjelman mukaan sulkee koiran jalostuksesta, voi rotujärjestö niin halutessaan huomioida muuttuneet suositukset ja ilmoittaa Kennelliittoon, mikäli haluaa lieventää gRD:ta koskevaa ehtoaan.

Perinnöllisistä silmäsairauksista kertova artikkeli on päivitetty uuden suosituksen osalta. Artikkeliin on myös päivitetty gonoiskopiatutkimusten löydösten nykyinen luokittelu.

Voit olla kiinnostunut myös näistä