Kennelliiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 14.6.2018 vinttikoirien käyttöluokkaan osallistumista koskevan muutoksen näyttelysääntöihin. Muutos tulee voimaan 1.1.2019.

Kansainvälinen kennelunioni FCI on tarkentanut vinttikoirien käyttöluokkaan osallistumisen vaatimuksia 1.1.2017 alusta alkaen, ja tämän johdosta myös suomalaisia sääntöjä piti tarkistaa. Sääntömuutoksesta pyydettiin lausunnot vinttikoirarotujen rotuyhdistyksiltä.

Vinttikoirien käyttöluokkaan osallistumisen vaatimukset ovat vuoden 2019 alusta seuraavat:

Kansainväliset näyttelyt:

1. Vinttikoirien käyttöluokkaan osallistumisen ehtona on voimassa oleva kilpailukirja. Lisäksi koiran on täytynyt osallistua vähintään kahteen (2) kansalliseen tai kansainväliseen kilpailuun (CACIL) ja sen on molemmissa kilpailuissa oltava sijoittunut parhaaseen puolikkaaseen osallistujamäärästä. Maastojuoksukilpailuissa koiran on täytynyt saavuttaa vähintään 75 % enimmäispistemäärästä. Kilpailutulosten välillä tulee olla vähintään yksi vuosi ja yksi päivä. Ilmoitettaessa vinttikoira käyttöluokkaan on kopio koiran kilpailukirjasta oheistettava näyttelytoimikunnalle.

Tuloksiksi eivät kelpaa veteraani- tai sprintteriluokissa saavutetut tulokset.

Kansalliset näyttelyt:

1. Vinttikoirien käyttöluokkaan osallistumisen ehtona on voimassa oleva kilpailukirja. Lisäksi koiran on täytynyt osallistua vähintään kahteen (2) kansalliseen tai kansainväliseen kilpailuun (CACIL) ja sen on molemmissa kilpailuissa oltava sijoittunut parhaaseen puolikkaaseen osallistujamäärästä. Maastojuoksukilpailuissa koiran on täytynyt saavuttaa vähintään 75% enimmäispistemäärästä. Kilpailutulosten välillä tulee olla vähintään yksi vuosi ja yksi päivä. Ilmoitettaessa vinttikoira käyttöluokkaan on kopio koiran kilpailukirjasta oheistettava näyttelytoimikunnalle.

Tuloksiksi eivät kelpaa veteraani- tai sprintteriluokissa saavutetut tulokset.

TAI

2. Käyttövalion arvo

Muutos tulee voimaan 1.1.2019.

Lisätiedot:
Paula Rekiranta
Näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnan esittelijä ja sihteeri
paula.rekiranta@kennelliitto.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä