Omakoira-tjänsten är en personlig e-tjänst för Finska Kennelklubbens medlemmar. Tjänsten används också bland annat av veterinärer och hittedjurshem. Nu kan tjänsten användas även på svenska då översättningsarbetet har färdigställts.

Omakoira-tjänsten är en personlig e-tjänst för Finska Kennelklubbens medlemmar, där medlemmen hittar sina medlemsuppgifter och sina hundars uppgifter. I tjänsten kan en medlem bland annat registrera valpkullar, beställa remisser till hälsoundersökningar, ansöka om championat, skriva ut en gratis uppskattning av hundens försäkringsvärde eller registrera en importerad hund till Finska Kennelklubben.

Omakoira-tjänsten används dessutom av veterinärer och veterinärkliniker, föreningar, kenneldistrikt, kennelkonsulter, id-märkare, hittedjurshem samt DNA-provtagare och laboratorier. Till exempel använder veterinärkliniker tjänsten för att skicka röntgenbilder för avläsning till Kennelklubben och för att spara övriga hälsoresultat till hundar. Föreningar och kenneldistrikt kan bland annat ansöka om tillstånd att arrangera hundutställningar och -prov.

Omakoira-tjänst svenska

Remisser till officiella hälsoundersökningar beställs via tjänsten

Med officiella hälsoundersökningar avses sådana undersökningar av vilka resultatet registreras centralt hos Kennelklubben. Till majoriteten av de officiella hälsoundersökningarna behövs en avgiftsbelagd remiss, som ägaren kan antingen beställa på förhand eller låta göra på veterinärkliniken i samband med undersökningen. Det lönar sig emellertid att beställa remissen på förhand, då detta alternativ blir betydligt mycket förmånligare för hundägaren och sparar tid på veterinärkliniken.

Medlemmar i Kennelklubben kan beställa remisser direkt i Omakoira-tjänsten. Också du som inte är medlem i Kennelklubben kan beställa remisser till hälsoundersökningar för din hund i förväg. Är du inte medlem kan du beställa remiss till hälsoundersökning här. För beställning av remiss bör du registrera dig till Omakoira-tjänsten, varvid du får tillgång till en begränsad vy av tjänsten. Identifiering sker med personliga bankkoder eller mobil ID.

Om remiss till hälsoundersökning inte har beställts på förhand, skapar veterinären en remiss i samband med besöket. Då skickas ett textmeddelande eller ett e-postmeddelande till ägaren med instruktioner för betalning av remiss. Respektive hälsoundersökningsresultat publiceras i hundens uppgifter i avelsdatasystemet när resultatet har sparats för hunden och remissen har betalats. Medlemmar i Kennelklubben kan betala remissen i Omakoira-tjänsten. Icke-medlemmar betalar remissen via denna sida.

Remisser kan beställas på förhand till röntgenundersökningar av höftleder, armbågsleder och rygg. I priset för dessa ingår dessutom avläsningsavgiften av röntgenbilder. Remisser kan även beställas till patella-, hjärt-, syringomyeli-, hörsel- och DNA-undersökningar samt gångtester och avelsgranskningar. Tänk på att remiss till hörselundersökningar, DNA-undersökningar och gångtester alltid måste beställas på förhand av hundägaren – dessa undersökningar kan inte betalas i efterhand. Samma gäller även avelsgranskningar. Remissavgiften är förmånligare för dig som är medlem i Finska Kennelklubben. Se även prislista.

Bli medlem i Finska Kennelklubben

Som medlem i Finska Kennelklubben är du en del av Finlands största och äldsta intresseorganisationer som driver dina och din hunds intressen. Du får tillgång till medlemstjänsten Omakoira som du kan använda för att ta hand om ärenden som gäller din hund. Omakoira-tjänsten kan dessutom användas som en finskspråkig mobilapplikation. Medlemmar får tio gånger om året den traditionsrika tidskriften Koiramme, som är fylld med aktuell information om hundar. Som medlem har du också möjlighet att fördjupa ditt intresse för hundar genom högklassig utbildning och funktionärsuppdrag.

Är du redan medlem i Finska Kennelklubben men har inte registrerat dig till Omakoira, kan du registrera dig här. Lösenordet skickas till dig per e-post efter att du har registrerat dig.

Om du inte ännu är medlem i Finska Kennelklubben kan du ansluta dig på vår webbplats genom att fylla i blanketten som finns nere på denna sida. När du har fyllt i blanketten och skickat den vidare får du automatiskt ditt medlemsnummer per e-post, med vilket du kan registrera dig till Omakoira-tjänsten.

Har du feedback om Omakoira-tjänsten eller har du kanske upptäckt brister i översättningarna? Vänligen skicka oss feedback till adressen omakoira@kennelliitto.fi.

Läs mera

Lansigootanmaanpystykorva
Merparten av remisser till hundars hälsoundersökningar beställs nu digitalt Läs mera
lapinporokoira