Finlands treåriga ordförandeskap i Nordisk Kennel Union NKU upphör i årsskiftet. Det sista mötet under Finlands NKU-ordförandeskap ägde rum i Reykjavik, Island den 24 oktober. Från och med nästa år tar Norge över ordförandeskapet för NKU. Under Finska Kennelklubbens ordförandeskap har Finska Kennelklubbens fullmäktigeordförande Eeva Anttinen verkat som ordförande för NKU:s arbetsutskott.

- Samarbetet NKU-länder emellan har kanske blivit ännu intensivare än förut och i många ärenden har det varit lätt att uppnå samsyn, trots skillnaderna mellan våra kennelklubbar. Under denna tid har anställda på våra kennelklubbar träffat varandra mer än förut. Träffarna mellan marknadsföring och kommunikation, IT och jurister har medfört stor nytta för det dagliga arbetet. Det reflekteras å sin sida positivt på helheten, konstaterar hon.

Avsikten med det nordiska samarbetet är att förenhetliga utställnings- och provregler samt instruktioner i syfte att underlätta deltagandet i olika hundevenemang i Norden för medlemmar. Också harmonisering av förutsättningarna i anslutning till hunduppfödning och -avel, t.ex. avseende hälsoundersökningar, underlättar för samnordisk användning av hundmaterial över gränserna. I överlag har samarbetet som intensifierats på olika nivåer försnabbat informationsutbytet och beslutsfattandet till förmån av de olika kennelklubbars medlemmar.

Under Finlands NKU-ordförandeskap har man på initiativ av Svenska och Finska Kennelklubben i början av året tagit i bruk den nordiska utställningstypen Nordic Dog Show. Rapporten som utarbetats av NKU-arbetsgruppen för brakycefala hundraser färdigställdes på våren 2017 och samarbetet i syfte att främja hälsan hos dessa raser fortsätter. Under vårt ordförandeskap har NKU också utarbetat gemensamma instruktioner för korsning av nordiska hundraser och grundat en gemensam rallylydnadskommitté.

NKU är ett internationellt inflytelserikt organ

NKU:s gemensamma insatser för att förnya FCI:s stadgar och arbetsordning till en form som motsvarar dagens krav, eller åtminstone till en form som motsvarar dessa krav bättre än förut, har varit betydande, understryker Anttinen.

-I förnyelsearbetet representerade två av åtta personer nordiska länder i den arbetsgrupp som utsetts av FCI:s ordförande och som hade i uppgift att förbereda regeländringen. Utöver mig själv satt Jörgen Hindse, styrelseordförande för Dansk Kennel Klub, i arbetsgruppen.

FCI:s nya stadgor godkändes i organisationens extrainsatta generalförsamling i Bryssel i augusti 2018.

- Tack vare vårt goda och intensiva samarbete är vår vikt i FCI större än vad vårt antal skulle förutsätta. Som stora kennelländer är Sverige och Finland dessutom betydande finansiärer av FCI:s verksamhet. Kennelklubbar i medelhavsländer har tagit efter oss och grundat en liknande sammanslutning, berättar Anttinen.

Landspecifika skillnader i hundsporten inom Norden

Sampo Miettinen, som ansvar för internationella ärenden på Finska Kennelklubben, verkade som sekreterare för NKU:s arbetsutskott under Finlands ordförandeskap. Också han är nöjd med vad som har åstadkommits med NKU-samarbetet. Som viktigaste punkter listar han samnordiska utställningsregler, FCI:s nya stadgor, det intensivare samarbetet nordiska kennelklubbar emellan och vi-andan.

- Även om den övriga världen ofta upplever nordiska länder som en enhetlig helhet, och visst har vi mycket gemensamt med varandra, finns det också skillnader mellan länderna. Ur kennelklubbarnas perspektiv har vi gemensamt t.ex. reglerna för olika nordiska värdetävlingar och instruktioner för arrangemang samt utställningsregler.

- Landspecifika skillnader finns i många saker, eftersom det trots allt är fråga om en hobby. T.ex. kan provpraxis påverkas av att något vilddjur inte finns i hela landet eller att lagstiftningen utgör ett hinder för vissa raser att delta i prov, tävlingar och utställningar, berättar Miettinen.

Han anser att samarbetet mellan de olika kennelklubbarna har, i synnerhet under de senaste åren, blivit mycket intensivare. Verkningarna har varit enbart positiva och gemenskapskänslan mellan de olika länderna har ökat. Miettinen tror att samarbetet fortsätter ivrigt också i framtiden, och att man åstadkommer flera beslut som gagnar medlemmarna och med vilka vi kan bevisa samarbetets slagkraft för kennelklubbar i andra länder.

Pku logo
Nordisk Kennel Union NKU

Nordisk Kennel Union NKU grundades officiellt år 1956 på ett möte i Helsingfors. Kärnan i verksamheten, som är av framtidsorienterad natur, är nordisk ansvarsfull hunduppfödning och hundhållning.

Medlemsländerna i NKU samarbetar vad gäller

• utställningsregler
  • samnordiska rasspecifika domaranvisningar (SRD), med hjälp av vilka man strävar efter att motarbeta överdrivna drag i olika raser
  • DNA-instruktioner och -strategi
  • samnordiska röntgenpanelen
  • Nordiska Vinnarutställningar
  • NKU:s junior handling-verksamhet
  • kommittéer för olika hundsporter

NKU:s ordförandeskap roterar med tre års intervaller mellan olika medlemsländer, med undantag av Island. Nästa ordförandeland för åren 2019–2021 är Norge.

NKU:s styrelse, som kallas för arbetsutskottet, ger förslag till beslut. Betydande ärenden som berör alla nordiska länder tas till behandling av respektive länders beslutande organ.

I NKU finns, förutom arbetsutskottet och sekretariatet, flera olika kommittéer som sammanträder årligen.

NKU har en offentlig webbplats. Svenska Kennelklubben svarar för dess innehåll.