På Messukeskus i Helsingfors den 7 och 8 december kan du se nästan 350 olika hundraser under samma tak. Du kan även bekanta dig med olika hundsporter och lära dig mera om de olika sätten en hund kan hjälpa människan. På Koiramessut, som arrangeras av Finska Kennelklubben, kan du följa med premieringar av Årets tjänstehundar på lördag och Hjältehundar på söndag.

På hundutställningarna, som arrangeras i samband med mässan, samt på rastorget, där 44 olika rasföreningar presenterar sina raser, kan du se hundar av många olika raser. Populära hundraser från brukshundar till sällskaps- och jakthundar är med på mässan. På Rastorget har du möjlighet att lära dig mera om våra fem inhemska hundraser: finska stövaren, finska lapphunden, lapska vallhunden, karelska björnhunden och finska spetsen.

Suomenpystykorva rotutorilla

Information för dig som funderar på att skaffa hund finns att få vid HauLife!- montern, där Kennelklubbens experter berättar om grundläggande frågor du ska tänka på när du skaffar hund och där rasföreningar presenterar olika hundraser.

HauLife lava

På Koiramessut arrangeras fyra hundutställningar. På lördagen arrangeras Helsinki Winner 2019, som är en Nordic Dog Show, samt valputställningen Helsinki Puppy Show. På söndag står den internationella utställningen Voittaja Winner 2019 samt valputställningen Voittaja Puppy Show i tur.

Tips på hundsporter och för aktivering av hund

Vid aktivitetsringen och Arenan kan du titta på uppvisningar i olika hundsporter, så som AgiDance, bollvallning, nose work, flyball och lydnad. På Arenan kan du bland annat titta på hunddans och uppvisningar med retrievers i arbete och räddningshundar.

Tapahtumakehä

I aktivitetsringen får du även tips för aktivering av din hund. Programinformation och -presentationer finns här (på finska).

Kennelklubben och kenneldistrikt arrangerar mångsidig verksamhet för ungdomar. Ungdomsverksamheten presenterar sig vid sin egen monter, och på Arenan kan du titta på tävlingar i junior handling, som äger rum före hundutställningarnas finaltävlingar både på lördag och söndag.

Hunden kan hjälpa människan på många olika sätt

I år kan du fördjupa dig i de olika möjligheterna för en hund och människa att samarbeta, genom att delta i de intressanta föreläsningarna som hålls i Auditoriet. Experter från föreningar, som representerar de aktuella verksamhetsområdena, berättar bland annat om ledar-, assistans-, hörsel- och hypohundar samt om hundassisterad verksamhet. Mera information om föreläsningarna hittar du här (på finska).

Kuulokoira Koiramessuilla

På Koiramessut har du även möjlighet att komma och klappa Kennelklubbens kompis- och läshundar. På avdelningen för assistans- och tjänstehundar, som finns i den stora mässhallen, hittar du hundar som arbetar för myndigheter och personer i behov av personligt stöd.

I år tilldelas polishunden Viksu, tullhunden Aino, gränshunden Cena, fängelsehunden Tuisku och militärhunden Lex hederstiteln Årets tjänstehund. Efter prisutdelningen kan åtminstone Aino träffas vid avdelningen för assistans- och tjänstehundar. Mera information om Årets tjänstehundar finns här.

Vuoden poliisikoira Viksu

Söndagens premiering av Hjältehundar på Arenan är något du inte vill missa. I år belönar Kennelklubben 13 hjältehundar för att ha räddat människoliv. Bekanta dig med Hjältehundarna här.

Toivo Sankarikoira

Program för barnfamiljer

På båda mässdagar arrangeras den populära leksakshundtävlingen för barn. Domaren i tävlingen är Ellen Jokikunnas. Det finns även ansiktsmålning för barn.

Koiramessut - lelukoirakilpailu

På mässan har en hundvän också en utmärkt möjlighet att handla julklappar. Över 120 företagare inom hundbranschen deltar i mässan för att sälja sina produkter och tjänster.

Showlinkin osasto

Mera information om programmet på Koiramessut hittar du på adressen www.koiramessut.fi/sv.

Den finska hundmässan Koiramessut är öppen på lördag och söndag klockan 7–20. Biljetter kan köpas antingen på Messukeskus eller i förväg i Messukeskus webbutik.