Finska Kennelklubben beviljar hederstiteln Sankarikoira – Hjältehund till 13 hundar år 2019. Därtill belönas 23 hundar med ett hedersomnämnande. Hederstiteln Hjältehund kan tilldelas en hund, som på ett betydande sätt har bidragit till att ett eller flera människoliv har räddats. Kennelklubben belönar Hjältehundarna på Koiramessut söndagen den 8 december, i Messukeskus i Helsingfors.

Hederstiteln Sankarikoira – Hjältehund tilldelas i år schäfer Foxy, irländsk varghund Frank, schäfer Hermanni, nova scotia duck tolling retriever Juksu, blandras Juti, labrador retriever Kerttu, labrador retriever Lalli, blandras Lego, dvärgschnauzer Maya, nova scotia duck tolling retriever Nelli, chihuahua Sulo, västgötaspets Toivo och släthårig foxterrier Vili.

Ett hedersomnämnande ges till australian kelpie Ahmi, cocker spaniel Alfa, portugisisk vattenhund Arvi, border collie Chabby, långhårig collie Cindy, labrador retriever Dumbo, cairn terrier Jedi, labrador retriever Kira, mudi Mocca, dogo canario Nana, engelsk springer spaniel Nasty, welsh corgi cardigan Nemo, fransk bulldogg Niilo, schäfer Norri, västsibirisk lajka Pörrö, schäfer Ronja, karelsk björnhund Roti, blandras Ruu, samojedhund Usva, norrbottenspets Vicky, blandras Wilma, rottweiler Yambo och labrador retriever Åke.

- Relationen mellan en hund och människa är något speciellt. Genom premiering av hjältehundar vill vi lyfta fram att alla hundar kan vara hjältar, även om de inte var utbildade assistans- eller tjänstehundar, understryker Finska Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

Temat för Kennelklubbens verksamhet nästa år, 2020, är god mentalitet och gott beteende hos hund. Hjältehundar passar bra till detta tema. En hund med en god mentalitet och som har fått god socialträning är människans bästa vän, oavsett vilken ras den är.

Kennelklubbens styrelse tog i bruk hederstiteln Hjältehund första gången år 1997. Den finskspråkiga titeln Sankarikoira® har registrerats som varumärke hos patent- och registerstyrelsen. Kennelklubben beviljar årligen hederstiteln Sankarikoira – Hjältehund för hundar som på ett betydande sätt har bidragit till att ett eller flera människoliv har räddats. En hund kan tilldelas Kennelklubbens hedersomnämnande också för andra hjältedåd.

Flest hederstitlar har i år beviljats hundar som har varnat för eldsvådor. Hundar har också hittat försvunna personer eller personer i nöd och har reagerat i sjukdomsattacker.

Du kan läsa mera om årets Hjältehundar här (på finska).

För mera information

Liisa Suoninen, kommunikationschef