I år lyfter Hunddagens kampanj fram hundens ställning som en familjemedlem samt påminner om vikten av ansvar då man skaffar en hund. Utmana alltså din familj, dina vänner och bekanta att fira Hunddagen den 24 april och dela din hunds berättelse på sociala medier med hashtaggen #koiranpäivä2019 !

I år firas Hunddagen för den 13:e gången. Syftet med Hunddagen är att lyfta fram hundens olika roller som en del av vårt samhälle.

I år är Hunddagens tema ”Känn din hundkompis”. Kampanjen lyfter fram att en lycklig hund i ett lyckligt hem fordrar att man noggrant överväger köpet av hund på förhand – rymmer den egna vardagen en hund, och om ja, hurdan hund passar bäst den egna livsstilen? På Hunddagen publicerar Finska Kennelklubben i anslutning till årets tema nätkursen Tuleeko meille koira?. Kursen kommer att finnas i lärmiljön Digitassu och är öppen för alla.

Ifjol fick Hunddagen stor spridning på sociala medier och förde samman hundvänner från olika håll i Finland. Även i år uppmuntrar vi till att bjuda in alla vänner och bekanta för att fira Hunddagen tillsammans. Dessutom uppmanar vi hundägare att berätta på sociala medier om de egna förberedelserna inför den fyrbenta familjemedlemmens ankomst och hur er vardag ser ut idag. Kom ihåg att använda hashtaggen #koiranpäivä2019 !

Tre olika hundar i huvudrollen i materialet

I Hunddagens affischer berättar tre hundar om sig själva på sidorna av en vänbok. I den svenskspråkiga affischen presenterar sig den belgiska vallhunden Frida, i de finskspråkiga affischerna får vi också veta mera om finska stövaren Repe och bichon frisé Pyry. De elektroniska materialen publiceras på Hunddagens webbsida allteftersom de färdigställs.

Koiranpäivän julisteessa belgianpaimenkoira

Kenneldistrikt och våra medlemsföreningar har Hunddagen till ära traditionellt arrangerat olika evenemang som kan gå av stapeln under hela Hunddagsveckan (22–28.4). Med tanke på informationsgivning ombes medlemsföreningar att berätta om sina evenemang senast söndagen den 14 april med följande uppgifter:

1.   Vad händer?
  2.   Var?
  3.   När?
  4.   Vilka föreningar eller andra aktörer är med?
  5.   Vad annat erbjuds på platsen?

För ytterligare information:

Kennelklubbens kommunikationsavdelning