Efterfrågan på hundvalpar har ökat i och med coronatiden. Finska Kennelklubbens kampanj Hej från valplådan! uppmuntrar till att skaffa hundvalp av en ansvarsfull uppfödare, som låter valpköparen ordentligt bekanta sig med valparnas uppväxtmiljö och valparnas moder.

- Det är viktigt att få veta så mycket som möjligt om valparnas ursprung. Vid uppfödarens valplåda kan valpköparen själv se varifrån valpen kommer och hurudan den är, betonar Tuula Laitinen, ordförande för Kennelklubbens uppfödarkommitté.

Kampanjen Hej från valplådan! styr valpköparen till Kennelklubbens hankikoira.fi-webbplats för att leta efter information om valpkullar som uppfödare har till salu. Via hankikoira.fi kommer man även till webbplatser av föreningar som representerar olika hundraser, på vilka man hittar mera information om hundraser och uppfödare. Kampanjannonser ses under sommaren i olika webbutiker där sällskapsdjur finns till salu.

Terkkuja pentulaatikosta kasvattajat

Följ uppväxten av en valpkull med finska spets under kampanjens gång

På Kennelklubbens YouTube-kanal kan du under maj och juni månad följa med uppväxten av fyra söta finska spets-valpar i kennel Höyheneukon fram till valparnas leveransålder. Uppfödare Heidi Lahtinen berättar om valpkullen och om hunduppfödning i Kennelklubbens blogg och ger där även tips för dig som tänker skaffa hundvalp.

Kennelklubbens verksamhet omfattas av ca 12 000 hunduppfödare, av dessa är ca 3000–4000 aktiva i sin verksamhet. Majoriteten av det finska uppfödningsarbetet drivs i liten skala, så även i kennel Höyheneukon.

Du som överväger att skaffa valp bör noga tänka efter varifrån du köper din hund. Till följd av den ökade efterfrågan på valpar finns även en risk att valpfabriker uppstår för att svara på efterfrågan.

Att en valp snabbt är tillgänglig kan slå tillbaka senare, om valpen visar sig ha vuxit upp i dåliga förhållanden. Därmed lönar det sig att vara förberedd på att vänta på sin valp en längre tid för att veta vad man kommer att få.

- När man skaffar sin valp av en ansvarsfull uppfödare känner man till bakgrunden av valpens föräldrar och släktingar. Uppfödaren ger också råd och hjälp i frågor som gäller valpens skötsel och träning. I bästa fall har man uppfödarens stöd hela hundens livstid, råder Vesa Lehtonen, ordförande för den finska hunduppfödarföreningen Suomen Koirankasvattajat ry.

Höyheneukon pentulaatikko

Hyvää elämää koiran kanssa-poddar ger stöd för hundköp

I kampanjen ingår även Kennelklubbens poddar Hyvää elämää koiran kanssa. Det första avsnittet publicerades på Hunddagen i april. Totalt består serien av åtta poddavsnitt, som publiceras var annan vecka. Därtill publiceras två poddar i samarbete med Lily Talks.

I poddarna pratar redaktör Leena Seppinen med olika experter om frågor som gäller hundköp, skötsel, träning, hundsport samt bland annat om olika hundraser och hunduppfödning. Forskare av hundens beteende, hundtränare och andra experter inom hundbranschen blir intervjuade i poddarna.

Information om att skaffa hund får du även i Lily Talks Anna Vihervaarasta-specialavsnitt, där Anna Kauhala pratar med hundtränare Miira Hellsten.

Du kan lyssna på poddsändningarna på vår webbplats på adressen www.kennelliitto.fi/podcast.

För mera information

Uppfödarkommitténs ordförande