Hundvänlighet kan vara en attraktionsfaktor för en kommun – exemplet Hartola kommun

08.11.2019 Merja Olenius
Merja Olenius

I år blev Hartola en hundvänlig kommun. Idén av att bygga Hartola ett varumärke som en hundvänlig kommun kom från en lokal företagare. Efter att ha funderat kring saken en stund konstaterade jag att tanken var uppiggande, och eftersom enskilda kommuninvånare och företagare kan starkt engagera sig för hundvänlighet klarar nog också en kommun av att göra lika.

Efter att ha fattat beslutet väntade vi i kommunen vilka följder det skulle ha. Överraskningen var stor när gymnastiksalen för ett läroverk och ett hotell förvandlades till en hundsportlokal, som kan användas av hundvänner året runt. Hundvänner hittade snabbt till Hartola och ordet om kommunens hundvänlighet spred sig som en löpeld bland annat på sociala medier. Till exempel är evenemang som om helgerna arrangeras av Suomen Agilityliitto, Suomen Palveluskoiraliitto och rasföreningar väldigt viktiga partnerskap, utan vilka den hundvänliga verksamheten inte kan utvecklas.

Hartola kommun har väldigt goda förutsättningar för aktiviteter med hund. Utbudet är mångsidigt: det finns kurser, utställningar, den riksomfattande paraden på Hunddagen – i år kröntes hundkungen och -drottningen i kungariket Hartola på Hunddagen. Enligt kommuninvånarna förhåller sig Hartola positivt till hundhållning. Detta kommer i uttryck i antalet hundar samt i den aktiva hundsportverksamheten och evenemangen. Också en viss kafeteria intill riksväg 4 välkomnar hundar och hundägare och erbjuder en egen badstrand och fritidsoas för hundar.

Kommunen har fattat ett beslut att hyra ut en skogsdunge i tätorten till hundrastgård. Avsikten är att området grundas och ingärdas med frivilliga insatser före sommaren 2020. Kommunen ordnade också med skräpkorgar till närheten av hundsportcentret och naturstigen intill. En läshund besöker biblioteket och en gång om året har kommunkansliet en dag då anställda får ta med sig kontorshundar. I närheten av det lokala hundsportcentret firar vi också fyrverkerifritt nyår och i hotellet hundägarnas jul.

Hartola har uppmärksammat att hunden är människans bästa vän i många avseenden och erfarenheterna om hundvänlighet har varit mycket positiva. Det lönar sig nog att satsa på djurägare, både som resenärer som kommuninvånare.

Merja Olenius

Merja Olenius är magister i samhällsvetenskaper och är kommundirektör i Hartola kommun. Hon äger inte hund själv men är öppen för nya idéer och välkomnar alla hundvänner till Hartola kommun.