I år påminner Hunddagen om betydelsen av människans bästa vän som en viktig partner i olika fritidsaktiviteter. Utmana alltså din familj, dina vänner och bekanta att fira Hunddagen den 24 april genom att göra tillsammans! Dela också era aktivitetspass på sociala medier med hashtaggen #koiranpäivä.

Hunddagen firas i år redan för 12:e gången. Syftet med Hunddagen är att lyfta fram hundens olika roller som en del av vårt samhälle. Finska Kennelklubben har också som mål att få Hunddagen 24.4 införd i almanack.

I år är dagens tema ”Hundsport förenar oss”. Därför bjuder vi alla hundvänner att fira Hunddagen på ett sätt som är lämpligt just för en själv – med en träff i hundparken, en promenad tillsammans med det egna gänget eller genom att pröva på något alldeles nytt med hunden! Låt oss tillsammans berätta om hundsportens fröjder på sociala medier med hashtaggen #koiranpäivä.

Material finns nu att beställa och information om evenemang begärs av medlemsföreningar

Hunddagens material lyfter på ett roligt sätt fram hur givande hundsporten är såväl för hunden som för människan. Hunden är ett säkert sätt att träffa nya två- och fyrbenta, till exempel på en helt vanlig kvällspromenad. Genom att tillsammans röra på sig ute i naturen vårdar man också sociala relationer – och njuter samtidigt av naturen. I bästa fallet introducerar hunden sin ägare för en helt ny värld.

Det finns både finsk- och svenskspråkiga versioner på alla tre affischer i A4-storlek.  Du kan beställa tryckta material genom att skicka e-post till adressen viestinta@kennelliitto.fi. Vänligen berätta i ditt meddelande vilka affischer du önskar beställa och på vilka språk (finska eller svenska).

På Hunddagen har kenneldistrikt och våra medlemsföreningar traditionellt arrangerat olika evenemang som kan gå av stapeln under hela Hundveckan (23–29.4). Med tanke på informationsgivning ombes medlemsföreningar att berätta om sina respektive evenemang senast söndagen den 15 april med följande uppgifter:

1. Vad händer?
2. Var?
3. När?
4. Vilka föreningar eller andra aktörer är med?
5. Vad annat erbjuds vid evenemanget?

För ytterligare information:

Kennelklubbens kommunikationsavdelning