Vid resor och promenader med hunden ska hundens välmående och flera sommarens faror tas i beaktande. Sådana faror är exempelvis värmeslag, huggormsbett, getingstick och giftiga blågröna alger.

När du springer iväg för att njuta av sommaren med din hund ska du komma ihåg många saker.  Förbered dig alltså väl inför er semester eller resa! Ta alltid med dig tillräckligt med dricksvatten, nödvändiga läkemedel och se till att hunden har det tryggt och trivsamt och att dess foder inte blir skämd under resan.

Att bada med hunden på sommaren är ett trevligt tidsfördriv, många hundar älskar att simma och att leka i vattnet. Kom ändå ihåg att ordningslagen i Finland förbjuder hundarnas vistelse på allmänna badstränder. I flera kommuner finns särskilda badstränder som är avsedda just för hundar.

Låt inte hunden simma om du upptäcker blågröna alger

Giftiga blågröna alger kan förekomma redan på midsommaren i olika vattendrag. Algerna kan ses i vattnet oftast som grön- eller gulaktiga smulor eller mattor som flyter i strandvattnet. På våren och i början av sommaren finns det pollen i vattnet som liknar blågröna alger. Däremot ökar blågröna algerna ju varmare vattnet blir.

Låt inte din hund dricka eller simma i vattnet om du lägger märke till blågröna alger. Om hunden ändå rymmer i vattnet, tvätta och skölj dess päls omsorgsfullt så att hundens hud inte blir irriterat. En hund som har blivit utsatt för blågröna alger lider ofta av aggressiva symptom som t.ex. kräkningar, diarré, muskelkramper, försvagad koordinationsförmåga och kraftiga darrningar. Om hunden dricker vatten som är förgiftat med blågröna alger, kan följden i värsta fall vara att hunden avlider. Då hunden uppvisar symptom ska den föras till veterinären.

Hunden med på bilresa

När du reser med din hund ska du alltid se till att hunden inte har för varmt under resan. Det är bra att se till att hunden har en plats i bilen där den inte är tvungen att vara under direkt solljus. På långa bilresor ska hunden ges tillräckligt med vatten, den ska också få sträcka på benen tillräckligt ofta under resan.

Se också till att hunden inte har möjlighet att störa chauffören under resan. Hunden ska inte heller kunna hoppa från bagageutrymmet till passagerarutrymmet eller rymma ur bilen då dörrar eller fönster öppnas.

Djuret ska alltid ha vissa bestämda och giltiga vaccinationer och medicinbehandlingar vid resor inom EU-området.

Värmeslag hotar hunden i sommarhettan

Lämna aldrig hunden in i en varm bil. Temperaturen inne i bilen stiger farligt högt i varmt väder, även om bilen är i skuggan. Det är ett brott mot djurskyddslagen att lämna hunden in i en varm bil. Att man lämnar upp fönstret eller parkerar bilen i skuggan hindrar inte temperaturen från att stiga in i bilen. En hund som har lämnats in i en varm bil hotas av värmeslag.

I varmt väder kan värmeslag också hota en hund som tränas hårt eller som är med på en joggingtur. Om det finns en strand i närheten kan man låta hunden svalka sig i vattnet genom att låta den vada där. Vid värmeslag stiger hundens kroppstemperatur alarmerande högt. Symptom för värmeslag är flåsande, apati, orolighet, vacklande, dräglande, klarröda slemhinnor, kräkningar och diarré. Om hunden går i chock och blir medvetslös är situationen livsfarlig.

En hund som lider av värmeslag kan svalkas genom att gjuta ljummet vatten på den. Använd ändå inte iskallt vatten för att svalka av hunden, det gör läget mera ansträngande för hunden och kan sänka dess kroppstemperatur alltför lågt. Låt hunden dricka vatten lite i taget. Då hunden vaknar till ska den föras till veterinären för observation.

Gör så här om huggormen biter eller getingen sticker

Ett huggormsbett kan vara livsfarligt för hunden. Dess symptom är hundens kraftlösa beteende, kraftig uppsvällning av bettområdet och kraftiga smärtor. Om hunden har bitits av en huggorm eller om man misstänker att detta har hänt, ska hunden omedelbart tas till veterinären.

Om huggormen har bitit hunden ska bettområdet hållas så stilla som möjligt för att hindra giftet från att sprida sig. Hunden kan exempelvis bäras från skogen till bilen om hunden inte är för stor för det. Det rekommenderas emellertid inte att hunden ges tabletter som är avsedda för behandling av ormbett.

Också ett getingstick kan vara farligt för hunden. I synnerhet om getingen sticker hunden i huvudet finns det en risk att detta orsakar andningsbesvär eller en allergisk reaktion hos hunden. Om du misstänker att en geting har stuckit din hund, kontakta snabbt din veterinär.

Se också till att din hund har ett lämpligt fästingmedel för hela sommaren. Fästingar kan orsaka farliga sjukdomar som t.ex. borrelios. Det lönar sig att regelbundet komma ihåg att gå igenom hundens kropp för fästingar. Detta minskar risken för sjukdomsspridning till både hundar och människor. Mera information: https://www.reumaliitto.fi/sv/fasting

Grillad mat passar inte för hund

En stor del av människornas delikatesser är inte lämpliga för hundar, sådana är t.ex. saltiga, kraftigt kryddade och feta grillrätter. Också majskolvar är farliga eftersom de kan täppa till hundens tarmar. Likaså farliga är också små och vassa ben som finns exempelvis i gris och kyckling. Lämna inte maten obevakad inom hundens räckhåll. Reservera en egen matsäck för hunden när ni ger er iväg för att njuta av sommardagen tillsammans.

För ytterligare information:
Liisa Suoninen