Finska Kennelklubben och Kennel Club i England slår ihop sina krafter för att utveckla den brittiska domarutbildningen. Det finska testet som mäter huruvida aspiranten har "öga för hundar" ska bli en del av Kennel Clubs nya typ av domarutbildning, Judges Competency Framework (JCF) som tas i bruk år 2019.

Ett godkänt avlagt test kommer att förutsättas av alla som söker sig till utbildningen med avsikten att auktoriseras på sin första eller följande ras. Med Eye for a Dog-kursen säkerställer man att domarna bättre förstår hundens byggnad och rörelser och kan beskriva dem. I testet ber man också domaraspiranterna identifiera olika hundraser.

I kursen ingår förberedande webbstudier i Kennel Club Academy. Domare som har rätt att tilldela certifikat och som vill bli auktoriserade på ytterligare raser kan avlägga den önskade mängden studier i anslutning till kursen redan i förväg före slutprovet.

- Vi är glada av att få utveckla domarkursen tillsammans med Finska Kennelklubben, säger Kennel Clubs styrelseordförande Simon Luxmoore. Den finska domarutbildningen har rykte om att vara grundlig och effektiv. Vi är övertygade om att vårt samarbete frambringar betydelsefull utbildning för de engelska domarna och att även utställarna vet att de nya domarna har bevisat sig ha kännedom om hundens byggnad under utbildningens gång.

Finska Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen är också nöjd över samarbetet. - Detta hjälper oss att utveckla domararbetet, vilket säkerligen är målet hos alla kennelklubbar i världen. Vi är väldigt glada då vi kan hjälpa till med utvecklingen av en ny typ av domarutbildning på detta sätt.

Som stöd för domarutbildningen producerar Kennel Club i England filmer om hundens byggnad och rörelser, information om bedömningen av hundens olika kroppsdelar samt videomaterial om vad som krävs av en domare, vad en ringfunktionär gör och hur hälsan hos olika raser bedöms. Mera information finns på Kennel Club Academy-plattformen www.kcacademy.org.uk.

I bilden från vänster till höger: Kennel Clubs styrelseledamot Jeff Horswell och styrelseordförande Simon Luxmoore samt Finska Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen och verksamhetsledare Markku Mähönen. Bild: Kennel Club.