Finska Kennelklubben har ingått ett avtal med programvaruföretaget TeraKuu om att hundens vaccinationsuppgifter kan registreras till mobilappen för Kennelklubbens Omakoira-tjänst via TeraKuus vetererinärprogramvara KliniQ. Flera veterinärkliniker som använder KliniQ erbjuder avgiftsfri registrering av vaccinationsuppgifter till Omakoira-mobilappen.

Kennelklubbens Omakoira-mobilapp är en tjänst som togs i bruk våren 2018 och där en medlem i Kennelklubben hittar sina medlemsuppgifter, hundars uppgifter samt eventuella funktionärs- och domaruppgifter. Hundens vaccinationsuppgifter och försäkringsavtalsnummer följer smidigt med i appen. Ägaren kan också till exempel betala remisser till hundens hälsoundersökningar via appen.

- Appen utvecklas hela tiden och kompletteras med ytterligare funktioner, berättar Kennelklubbens verksamhetsledare Markku Mähönen. Han är nöjd med att registreringen av vaccinationsuppgifter till Omakoira-mobilappen har främjats genom det nya tjänsteavtalet.

För att hundens vaccinationsuppgifter ska kunna registreras till Omakoira-mobilappen, måste hundens ägare ladda ner appen till sin mobilapparat och godkänna i appen att veterinärkliniker kan registrera vaccinationsuppgifter till appen.

Omakoira-mobilappen kan laddas ner från AppStore, Google Play eller Huawei AppGallery. Inloggning sker med användarkoderna till Omakoira-tjänsten.

Har du inte använt Omakoira-tjänsten förut, kan du ta den i bruk genom att registrera dig på adressen www.omakoira.fi. Till registrering behövs Kennelklubbens medlemsnummer och personliga bankkoder. Ditt medlemsnummer anges på fakturan på medlemsavgiften. Du hittar den också på bakpärmen av Koiramme –Våra hundar. Du kan också fråga efter ditt medlemsnummer genom att kontakta oss per e-post till jäsenasiat@kennelliitto.fi eller per telefon vardagar kl. 11–17 på numret 09 8873 0244.

Flera veterinärkliniker registrerar vaccinationsuppgifter till appen utan separat avgift

Ca 70 veterinärkliniker och fler än hundra enskilda veterinärer använder KliniQ-programvaran. Hittills har 34 kliniker eller enskilda veterinärer meddelat att de registrerar hundens vaccinationsuppgifter till Omakoira-mobilappen via KliniQ utan extra avgift. En lista över veterinärer och veterinärkliniker, som erbjuder avgiftsfri registrering av vaccinationsuppgifter, finns här.

Veterinärkliniker kan registrera hundens vaccinationsuppgifter till Omakoira-mobilappen även via Kennelklubbens Omakoira-tjänst.

Vill du att vaccinationsuppgifterna för din hund registreras till Omakoira-mobilappen, lönar det sig i samband med tidsbokning att fråga om detta lyckas på veterinärkliniken och vad registreringen eventuellt kostar.

För mera information

Finska Kennelklubbens verksamhetsledare