Den 14 mars arrangerade Finska Kennelklubben ett diskussionstillfälle för specialklubbar för kortnosade och -skallade, dvs. brakycefala, hundraser samt myndigheter, djurskyddsföreningar och veterinärmedicinska fackorganisationer.

Representanter från tio olika föreningar och specialklubbar för brakycefala hundraser deltog i sammankomsten. Också representation från jord- och skogsbruksministeriet, Livsmedelssäkerhetsverket Evira, Naturresursinstitutet, Djurens välfärdscentral, delegationen för sällskaps- och hobbydjurens välbefinnande, Finlands Djurskyddsföreningars förbund, Finlands Veterinärförbund och Finlands veterinärpraktiker var på plats.Vid tillfället diskuterades i synnerhet hälsotillståndet hos engelska bulldoggar, mopsar och franska bulldoggar samten sätt att främja hälsan hos dessa raser. Hos olika brakycefala hundraser är det viktigt att hitta de centrala lösningarna som bäst för framåt arbetet för en sundare ras. Deltagarna var eniga om att mera upplysning behövs. Diskussionen om behövliga åtgärder fortsätter med alla instanser denna vår.

Kennelklubben har som mål att påverka också internationellt

– Problemet hos brakycefala hundraser är internationellt, påpekade Kirsi Sainio på mötet. Hon är ordförande i arbetsgruppen för brakycefala hundraser i NKU, Nordisk Kennel Union. I arbetsgrupp rapport, som publicerades förra våren, föreslog arbetsgruppen flera åtgärder för sundare brakycefala raser.

Dessa åtgärder är bland annat utvecklandet och ibruktagandet av undersökningsmetoder som mäter luftvägsfunktioner och värmeregleringsförmågan hos avelshundar samt en nordisk hälsoenkät. Arbetsgruppen föreslog utvecklandet av koncentrerad datainsamling om hundar som drabbats av förträngda övre luftvägar och som därför har opererats, och att det görs en samnordisk kartläggning av 3–6 år gamla hundar som är kliniskt symptomfria avseende förträngningar i övre luftvägar och som, till sina anatomiska drag, har en mindre risk att insjukna. Upplysning om hälsoproblem ges till exteriördomare, uppfödare och valpköpare. Arbetsgruppen föreslog att myndigheterna skulle kartlägga möjligheterna för åtgärder som skulle främja hälsan också hos oregistrerade brakycefala hundar.

NKU:s representanter konstaterade på sitt sammanträde förra våren att utrymme för förbättring finns i formuleringarna i de brakycefala rasernas rasstandarder vad gäller favoriseringen av överdrivna drag. Nu har man kommit överens om att Svenska Kennelklubben kallar till möten med kennelklubbarna i USA, moderlandet för boston terrier, Storbritannien, moderlandet för mops och engelsk bulldogg, samt Frankrike, moderlandet för fransk bulldogg. Målet är att formuleringar som gynnar överdrifter och kan ge upphov till missförstånd i tolkningen av rasstandarden avskaffas.

För ytterligare information:

Harri Lehkonen